Theoensheila.reismee.nl

Vulkanisch Ecuador

De grensovergang bracht ook gelijk een totaal andere wereld op ons netvlies. Waar Noord-Peru nogal droog, plat en leeg was, begonnen we Ecuador met groenbedekte heuvels, bananenplantages en veel akkerbouw. Het dichtstbevolkte land van Zuid-Amerika (met 15 miljoen inwoners en vier keer groter dan Nl.) maakte op ons een hele fijne indruk, met vriendelijke en zeer geïnteresseerde mensen. Daarnaast lijkt Ecuador ook net iets rijker, met meer personenauto´s en grotere huizen dan in Peru.

Die goede eerste indruk zette zich voort in het plaatsje waar we voor een paar dagen 'kamp opzetten', Cuenca. We kwamen in de regen aan, een trend die zich tot nu toe elke middag voortzet. De stad is een toevluchtsoord voor gepensioneerde Amerikanen die hier genieten van de schitterende stad, het milde klimaat en de (relatief, daarover later meer) lage criminaliteit. We zijn het, voor de verandering, een keer roerend eens met de Amerikanen, Cuenca is één van de mooiste steden die we dit jaar zagen. Ook de verandering in klimaat, nog steeds warm maar een verkoelend buitje in de namiddag, kunnen we wel waarderen. Toch zit de regen na maanden droogte nog niet helemaal in ons systeem, we hebben minstens een half uur, boven in een klimtoren van de speeltuin, geschuild voor een plotseling opkomend buitje (en hebben uiteindelijk een taxi naar het hostel terug genomen).

'Next on the list' was Banos, een dorpje dat als enige bestaansrecht het toerisme heeft. Dat klinkt een beetje negatief maar recentelijk zeggen we dat een toeristische plek meestal niet voor niets toeristisch is, deze plekken resulteren vaak (mits ze niet totaal overlopen zijn door reizigers) in de beste reiservaringen. Het dorpje biedt in zijn groene, bergachtige vallei een veelvoud aan avontuurlijke activiteiten. Wij besloten het met een plons in één van de thermaalbaden en een nachtelijke bezichtiging van de vulkaan, wat rustiger aan te doen.

Deze vulkaan (de Tungurahua, mocht je de vraag ooit bij weekend miljonairs krijgen) is, behalve ruim 5000 meter hoog, vooral ook heel actief. Overdag is de top vaak verhuld door de wolken, maar de avond dat wij naar het uitzichtpunt (op veilige afstand) werden gebracht, was de vulkaan gelukkig goed zichtbaar. De roodgloeiende lava die uit de krater werd gespuwd was als een baken in de nacht. Nooit eerder zagen we dit prachtige schouwspel van vuur en rook. Wat zien we dit jaar de natuur op de meest fantastische, uiteenlopende wijzen.

Quito, de hoofdstad van Ecuador was maar dik drie uur verder met de bus (eindelijk waren daar de lang-naar-uit-gekeken, kortere reistijden t.o.v Peru). De reputatie van deze gevaarlijke stad was hem al ruim voorgegaan. Sinds we in Zuid-Amerika zijn horen we alleen maar slechte verhalen van andere reizigers over deze stad. We namen dus geen risico en verbleven in het oude, veiligere gedeelte van de stad (en niet in de 'backpackers-area' met alle bars en discotheken maar ook met veel meer overvallen).

Met de lokale bussen kostte het ons precies 2,50 dollar per persoon om naar het plaatsje Otavalo te reizen. De dag ervoor hadden we een tour gezien die ons erheen wilde brengen voor 40 dollar, wat een idee geeft dat we vaak tijd inleveren (want snel is het openbaar vervoer nooit) om geld te besparen. Otavalo houdt op zaterdagmiddag de grootste markt van Zuid-Amerika en begon daarmee nog voordat de Inca's hier regeerden. Ons dagje uit liep uit op een behoorlijk fiasco omdat we geen geld konden pinnen en vrij snel terug moesten. Ecuador is echt niet lief voor onze pinpassen, het is elke keer een drama om een paar dollar uit de muur te krijgen.

De voornaamste reden voor ons verblijf in Quito was een betaalbare boot-tour te boeken voor de Galapagos eilanden. Na een ochtend informeren en vergelijken boekten we een veelbelovende boot die ons in 8 dagen over een groot gedeelte van de eilandengroep neemt. We gaven net iets meer uit dan ons budget (ahum..) maar we hopen jullie volgende week te kunnen vertellen dat het het meer dan waard was. Morgen stappen we op het vliegtuig naar deze absolute reizigersdroom. Op naar de reusachtige schildpadden, blue-footed-boobies, leguanen, pinguïns, haaien, flamingo's en wie weet wat allemaal nog meer.

Wist u dat:

• Ecuador, na een dramatische economische recessie, de Amerikaanse dollar als munteenheid heeft ingevoerd (in 2000)?
  • De reden voor het 'niet scheren' Theo was ontnomen, nu Ecuador geen hekel blijkt te hebben aan de gladgeschoren Amerikanen?
  • We een avond naar de bioscoop zijn geweest en hebben genoten van de film (met Spaanse ondertiteling)?
  • We langs de bananen-hoofdstad van de wereld, Machala, zijn gereden?
  • We voor het eerst in twee maanden zelf hebben gekookt (en onze darmen, na weken protest, weer tot rust zijn gekomen)?
  • De kinderen in Zuid-Amerika ongelofelijk zoet zijn, we horen ze nooit klagen zelfs al worden ze (vaak weggestopt op een krap plekje op de vloer) op lange, zware en saaie busritten meegenomen?
  • Ecuador rijk is aan 900 miljoen vaten olie in de Amazone en dat bijna alle rijke landen (behalve Amerika) betalen om die olie onaangeraakt te laten uit angst voor schade aan de natuur?
  • We dit jaar nog niet hebben 'geshopt' en dat we eigenlijk van plan waren daar in Otavalo verandering in te brengen?
  • De laatste gevechten, om een grens-dispuut, met Peru pas werden afgesloten in 1998 (en Ecuador verloor)?
  • We voor komende week een analoge-onderwater-camera hebben gekocht en we hopen dat er nog bedrijven in Nederland zijn die nog fotorolletjes ontwikkelen...

mam

Schitterend verslag......dank jullie wel. Goede vlucht en een fijne behouden vaart....xxx...hvj...

Tineke

Galapagos, echt gaaf! Geniet ervan, goede vlucht!

Hugo

Ga echt in Quito nog even naar Sanduche el Rey he!!! In Mariscal, vlakbij papayanet en de monkees....vraag de weg anders daar, écht zooooo lekker!! Ennuh bovenal veel fun op de Galapagos natuurlijk!!

Martine

Dat klinkt allemaal weer prima! Mooie foto's van Cuenca, en heerlijk die baden in Banos (toepasselijke plaatsnaam) Gaaf zo'n actieve vulkaan, ik heb ooit naast een lavastroom op Hawaii gestaan en zal het nooit vergeten. Die markt ziet er echt geweldig uit met allemaal leuke dingen om te kopen, wat balen dat jullie geen geld konden trekken!! Veel plezier op de Galapagos!

janneke

Hoi
Heel veel plezier op de galapagoseilanden!
x

Ann..

Veel plezier!! Dikke kus!

Esther

ja, ik ben weer helemaal "bij"!!!!!
Ongelofelijk wat jullie toch allemaal ondernemen, meemaken en zien.
En dan nog een lekker vooruitzicht:de galapagos eilanden!!! Heerlijk, wat zullen jullie genieten!!
Groetjes esther

Christa

Wat geweldig om te zien wat jullie allemaal zien, horen, proeven en meemaken!

Heel erg bedankt voor jullie ''kerst''kaartje =P Hij is vandaag gearriveerd!

Geniet er lekker van en jullie ook hele fijne dagen alvast toegewenst!

xoxo
Christa