Theoensheila.reismee.nl

Pirates of the Galapagos

Het ging dan eindelijk echt beginnen, we hadden er zo lang naar uit gekeken. De duizend kilometer van het vasteland van Ecuador naar de Galapagos-eilanden legden we per vliegtuig af. Onze gids, Eduardo, wachtte ons op en we vertrokken naar de haven waar 'ons' schip al lag te wachten. We kregen een hut met badkamer toegewezen waar we de komende acht dagen in zouden slapen. Een welkomst-cocktail met de andere veertien toeristen gaf een goede 'kick-off' voor de cruise.

De eilanden-groep bestaat uit dertien grote (en heel veel kleine) eilanden en nemen 50.000 vierkante kilometer zee in beslag. De mens heeft in de geschiedenis totaal geen invloed gehad op de eilanden (ze werden pas in 1535 ontdekt) wat heeft gezorgd voor een uniek natuurgebied. De meeste dieren (waarvan 23 procent trouwens nergens anders ter wereld te vinden is) zijn totaal onbevreesd voor mensen. Charles Darwin ontwikkelde hier in 1835 de evolutietheorie, die zegt dat dieren zich aanpassen aan hun omgeving.
Later voegde hij eraan toe dat hij dacht dat de mens van de apen afstamt.

Geen tijd werd verspild door de 7-koppige bemanning. We gingen, even verderop, gelijk alweer aan land met de zodiac's (rubberen bootjes) voor een eerste kennismaking met de dieren. Op de kleine betonnen pier werd ons de weg versperd door de zeehonden en hun kleintjes, de landleguanen lagen te zonnen, in het blauwe water zagen we de zeeschildpadden zwemmen, de blue-footed-boobies (vogels met blauwe voeten) poseerden geduldig voor de foto's en de grote fregatvogels zweefden vlak over onze hoofden. Wat een welkom op de Galapagos!

Terug op de boot werden verwend met heerlijke snacks en drankjes. De bemanning was heel professioneel en lieten ons meteen thuis voelen. Drie keer per dag stond een uitgebreid buffet klaar om het volgeplande programma de baas- en het soms erg koude water aan te kunnen. Want ondanks de wetsuits was het snorkelen soms ronduit een arctische ervaring, maar de kou was het meer dan waard. Het onderwater leven van de eilanden is enorm gevarieërd doordat van vier richtingen verschillende zeestromen aangevoerd worden. Door het verschil in temperatuur kunnen hier zowel pinguïns, zeehonden, zee-leguanen, dolfijnen, walvissen, zeeschildpadden, haaien en de meest uiteenlopende soorten (tropische) vissen leven. Al deze soorten (behalve de walvissen) zagen we tijdens het snorkelen van dichtbij, maar de baby zeehondjes die minutenlang geweldig arcrobatisch met ons speelden lieten de meeste indruk achter. Wat een voorrecht om hier te kunnen zijn.

De eerste nacht was eigenlijk het enige waar we niet van hebben kunnen genieten. Omdat de boot maar vijftien km/uur kan varen, legden we de grote afstanden 's nachts af.
Het geschommel van de boot door de ruige zee en de herrie van de motoren (door onze oordoppen heen) maakten het een erg onrustige nacht. De ongemakken waren weer eens snel vergeten toen we de gigantische (land) schildpadden, eerst in gevangenschap en later in het wild, zagen. Bijzonder was 'Lonesome George', een reuze-schildpad die als enige overblijver van zijn soort veertig jaar geleden werd gevonden. Tot nu toe zijn de pogingen om hem te laten voortplanten met een andere soort, die DNA-technisch de dichtste verwanten zijn, onvruchtbaar gebleken (let op de woordspeling).

We legden aan in een baai waar vroeger piraten gebruik van maakten. De bemanning verraste ons met de mededeling dat we kostuums moesten improviseren voor een piratenfeest, een goed uur later. Beoordeel zelf of we zijn geslaagd een geloofwaardige zeerover neer te zetten, we hebben in ieder geval een erg gezellige avond gehad.

De rest van de dagen maakten we iedere keer minstens Ă©Ă©n, maar vaak meerdere wandelingen en snorkeltochten. Ook bezochten we een van de grootste kraters ter wereld (met een doorsnede van 10 km).
We zullen de foto's de rest van het verhaal laten vertellen.

Wist u dat:

• De (blue-footed-) boobies niet vernoemd zijn naar wat jullie allemaal denken maar dat, door hun lome, trage gedrag ze naar het woord 'bobo' (achterlijk in het Spaans) zijn vernoemd?
  • We de evenaar twee keer kruisden met de boot?
  • De grootste landschildpadden tot wel 500 kg kunnen groeien en hun schild dan 1.80 bij 1.20 meter meet?
  • Het op de Galapagos nog een uur vroeger is dan op het vasteland (zeven in totaal)?
  • We meer last hadden van duizeligheid aan land (na het varen) dan van zeeziekte op de boot?
  • We dit keer geen keuze konden maken welke fotoÂŽs we op de website zouden zetten en ze er dus nu allemaal op staan?
  • We allebei minstens vijf kilo zijn aangekomen deze week?

Ann

Cool verhaal!!

Tot volgende week :D

Mam

Heerlijk verhaal.....en fijn dat jullie zo hebben genoten. Ik wordt steeds jaloerser.....hihi....

Verheug me ENORM op jullie thuiskomst.
Geniet ervan deze laatste 2 weken en geef Karla maar een dikke pakkerd......

Hou van jullie......mam...xxx...

Janneke

Gaaaaf!

Jeroen R

Hallo samen,

ik liep vier verhalen achter en heb mij de laatste twee uur heerlijk laten 'bijpraten' door jullie. Wederom genoten van de foto's!

En dan jullie verloving, van harte gefeliciteerd! Na zo'n jaar en dan op die locatie, succes verzekerd. Geniet van de staart van jullie trip.

Grtz,
JeroenR

Martine

Dat klinkt echt super allemaal!! Lonesome George is wel een taaie hé? Duurde even voordat ik de woordspeling had, maar ik snap hem haha. Wat brengt de komende 2 weken?

NDCN

Sheila en Theo
Het is misschien een beetje tricky ;-)) op deze top-topic, maar ik kan het niet laten. Het (bijna) “slot-accoord” van jullie wereldreis, aan boord van de EDEN (what’s in a name;-)) is haast nog overweldiger dan al jullie eerdere opgedane belevenissen. Een confrontatie met de schoonheid van Gods schepping, hetgeen een overweldigende indruk op jullie moet hebben gemaakt. Sheila en Thea wat zijn jullie bevoorrechte mensen!! Thanks voor jullie mooie verhalen met prachtige foto’s.
Nb. Hieronder toch twee Bijbelgedeelten waar ik meteen aan moest denken toen ik jullie zo tussen de dieren zag. Eentje mbt het verleden (Gen.1) en Ă©Ă©n mbt de toekomst (Jes. 11:1) Volgens mij kan dat wel zo rond de advent periode ;-))

Mbt het verleden een stukje uit Gen. 1
De vierde dag.
20 God zei: ‘Het water moet wemelen van levende wezens, en boven de aarde, langs het hemelgewelf, moeten vogels vliegen.’ 21 En Hij schiep de grote zeemonsters en alle soorten levende wezens waarvan het water wemelt en krioelt, en ook alles wat vleugels heeft. En God zag dat het goed was. 22 God zegende ze met de woorden: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en vul het water van de zee. En ook de vogels moeten talrijk worden, overal op aarde.’ 23 Het werd avond en het werd morgen. De vijfde dag.
24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.
1 Zo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid. 2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. 3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Mbt de toekomst een stukje uit Jesaja 11:
1 Maar uit de stronk van IsaĂŻ schiet een telg op,
een scheut van zijn wortels komt tot bloei.
2 De geest van de HEER zal op hem rusten:
een geest van wijsheid en inzicht,
een geest van kracht en verstandig beleid,
een geest van kennis en ontzag voor de HEER.
3 Hij ademt ontzag voor de HEER;
zijn oordeel stoelt niet op uiterlijke schijn,
noch grondt hij zijn vonnis op geruchten.
4 Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel,
de armen in het land geeft hij een eerlijk vonnis.
Hij tuchtigt de aarde met de gesel van zijn mond,
met de adem van zijn lippen doodt hij de schuldigen.
5 Hij draagt gerechtigheid als een gordel om zijn lendenen
en trouw als een gordel om zijn heupen.
6 Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
7 Een koe en een beer grazen samen,
hun jongen liggen bijeen;
een leeuw en een rund eten beide stro.
8 Bij het hol van een adder speelt een zuigeling,
een kind graait met zijn hand naar het nest van een slang.
9 Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil
op heel mijn heilige berg.
Want kennis van de HEER vervult de aarde,
zoals het water de bodem van de zee bedekt.
10 Op die dag zal de telg van IsaĂŻ
als een vaandel voor alle volken staan.
Dan zullen de volken hem zoeken
en zijn woonplaats zal schitterend zijn.

Vanuit het gure Delfzijl wensen we jullie nog een paar fijne en fantastische laatste weken, geniet ervan!! Voor daarna (time flies;-)wensen we jullie alvast een hele goede terugreis en behouden aankomst in Nederland.

Gr. NDCN & Ditha

Jordi

Zooooooooooo jaloers!!!!!! Geniet ervan!!!!

Annemiek

In 1 woord: Prachtig !!
liefs

Stefan

Wauw wat een prachtige foto's hebben jullie nog kunnen maken in de laatste paar dagen! Staan er een paar tussen die zo in de national geographic of op de nieuwe Loneley planet kunnen!
Geniet nog van de laatste paar dagen hier in Zuid-Amerika en tot over een hele tijd in nederland.

Stefan

Tiara Tours