Theoensheila.reismee.nl

Compassion

Verrassend genoeg bleek Quito toch nog een hele mooie en sfeervolle kant te hebben. Nu we, na terugkomst van de Galapagos-eilanden, in een ander deel van de uitgestrekte stad verbleven maakte de stad op ons een hele andere, positieve indruk. We voelden ons zowaar veilig (overdag) en konden zo optimaal van de oude stad genieten.

Zeven uur in noordwestelijke richting met de bus, door het opvallend groene Ecuador heen, bracht ons in het strandplaatsje Atacames. Wat gelijk opviel was de bevolking, die veranderde van Ecuadoriaans getint naar Afrikaans zwart, een overblijfsel uit de tijd van de (suikerriet) slavernij. We hadden twee hele dagen (van de nu snel slinkende vrije tijd) uitgetrokken om eens lekker niks te doen op het strand. De eerste avond viel het hostel nogal tegen, we vertrouwden het personeel niet (en dan laat je je tassen toch wat minder fijn achter) en de kamer was toch ook al niet zo schoon (lees: heel vies). Op dag twee regelden we het beter voor onszelf, voor maar een beetje meer vonden we een leuk hotel met balkon en zwembad op het dak.

Aan het strand, net voor ons hotel, waren minstens twintig houten restaurantjes (bestaande uit niet meer dan een rieten dak en een paar tafels en stoelen) die allemaal hetzelfde te koop hadden, de op die dag gevangen vis. Wij probeerden de lokale specialiteit, ceviche, een koude vissoep met veel ui en limoen. Zoals in de fotoserie te zien is, zag het er niet uit (maar het smaakte prima). De zon brak de volgende ochtend speciaal voor ons nog even door (in de overwegend bewolkte december-maand) waardoor we nog even lekker aan onze kleur konden werken op het strand. 's Avonds werden we een keer goed aangeschoten van de Caipirinha's, we geven de lage prijs van de cocktails (één dollar) de schuld.

Nog nagenietend van de vorige avond, dat wil zeggen: met een flinke kater (we zijn blijkbaar geen twintig meer), gingen we naar de nabijgelegen stad Esmeraldas. Hier hadden we afgesproken met Karla, een Ecuadoriaans meisje van vijf, die Theo zijn ouders financieël hebben geadopteerd. Samen met haar moeder en een vertegenwoordiger van Compassion (de christelijke adoptie-organisatie) beleefden we een bijzondere dag. We bezochten hun (nogal spartaanse) huis, gingen langs de kerk om het project te bezoeken dat daar voor de kinderen wordt verzorgd en lunchten gezamelijk (bij de KFC). Als laatste konden we de familie nog blij maken met een rondje door de supermarkt, waar ze een karretje noodzakelijke boodschappen inlaadden.

Diezelfde middag verlieten (ontvluchtten) we de stad nog door de bus terug te nemen naar Quito. Esmeraldas is wat je noemt niet echt toeristisch en ronduit gevaarlijk als je er, zoals ons, als een buitenlander uitziet. Terug in de hoofdstad (voor de derde keer nu) bezochtten we het grote monument dat op de evenaar is geplaatst. Een duidelijke gele lijn geeft aan waar de scheiding ligt tussen het noordelijke en het zuidelijke halfrond. Het uitstapje kostte (retour) zo'n drie uur met het openbaar vervoer, maar het is dan ook niet elke dag dat je op de evenaar kunnen zijn. Op de valreep maakten we nog een presidentieële ceremonie mee.
Afsluitend kunnen we zeggen dat Zuid-Amerika (ons derde en tevens laatste deel van de reis) ons onwijs goed is bevallen. We hebben in drie maanden zo ontzettend veel mooie en heel verschillende natuur, cultuur en vooral ook mensen gezien. Ook bleek de reputatie van dit continent (gevaarlijk) helemaal niet juist. We hebben geen enkel vervelend incident meegemaakt, al moeten we zeggen dat we wel continue op onze hoede zijn geweest en zo ongetwijfeld wat leed hebben vermeden. Onze persoonlijke hoogtepunten: Paaseiland, de droogste woestijn ter wereld (Noord-Chili), de zoutvlaktes van Bolivia, Machu Picchu (natuurlijk) en de Galapagos-eilanden zullen ons nog lang bij blijven.

Kortom: Hasta luego (tot later) Sud America!

Wist u dat:

• Dit niet ons laatste reisverhaal is, vanavond vliegen we (in dertien uur) nog voor twee dagen naar Madrid.
  • We in deze vlucht voor de derde keer een tussenstop zullen maken in Guayaquil, maar daar nog nooit een stap hebben gezet?
  • We letterlijk nog geen twee minuten op straat waren in Esmeraldas toen de politie ons in duidelijke (Spaanse) taal uitlegde dat we hier niet over straat moesten lopen?
  • De Fransen die in de 1736 uitrekenden waar de evenaar lag (en waar nu het monument staat) er 300 meter naast zaten? (de GPS was er toen nog niet)
  • Veertig procent van de Ecuadorianen onder de armoedegrens leeft?
  • Eén van deze arme (post) mensen onze USB-stick uit de envelop heeft gepikt, die we als foto-backup naar huis hadden gestuurd?
  • Wisselgeld hier een enorm schaars goed is, als je met een briefje van tien dollar of meer betaalt, eindigt het verhaal erin dat of jij, of de kassamedewerkster op pad moet om te wisselen.
  • Hugo (de neef van Sheila) destijds een klein sandwich zaakje had gevonden die voor hem voor het culinaire hoogtepunt van Zuid-Amerika had gezorgd en wij bij datzelfde zaakje hebben gegeten?
  • We donderdagavond om 18:20 uur verwachten op Schiphol te staan? (vluchtnummer IB 3250)
  • En dat het voor ons nog erg onwerkelijk lijkt dat onze 'oneindige' reis over 3 dagen ophoudt?

Carina & Ben

Hey
it must be very hard to go home now, after such a long time!
But enjoy it to go back, full of new expressions and so much more expierience!
We wish you a safe trip home, lovley Christmas days with your families and a happy new year!!!
Bye carina & ben your crazy Germans :)

Carina & Ben

Sorry i mean impressions, for sure ;)

Jennie

Jammer zeg...ook voor ons dat de leuke verhalen en foto's straks niet meer te vinden zijn in onze mailbox.

Maar we hebben er superveel zin in om jullie weer te zien!!

Bedankt voor jullie leuke kaart trouwens, haha, ja sorry dat we dit jaar niet veel langs zijn geweest! ;-)

X

Martine

Nog heel veel plezier in Madrid (het klinkt zo simpel na al die andere bestemmingen, maar niet minder mooi lijkt me) en een veilige terugreis!

Ik

We zijn blij dat jullie t zo geweldig leuk hebben gevonden allemaal maar t word idd wel eens tijd om naar huis toe te komen nou hoor. Niet stiekem nog een paar weekjes erachteraan plakken nou hoor xx je kleine broertje en je nichtje

Aniek

Whaaaa, nog 3 nachtjes slapen ....
Snap dat het heel onwerkelijk is voor jullie om weer op Nederlandse bodem te stappen.
Alvast een fijne thuisreis en tot snel!!

Liane

Lieve Theo en Sheila, ik heb echt genoten van jullie reisverhalen, prachtig om te lezen hoe jullie dit afgelopen jaar veel hebben gedeeld van jullie wereldreis aan ons achterblijvers. Dit jaar is zo snel gegaan, ongelofelijk en voor jullie moet het nog sneller zijn gegaan. Jullie hebben iets unieks gedaan samen jullie hebben in één jaar tijd veel van de wereld gezien. Kijk er met plezier op terug samen, dit vergeten jullie nooit meer. Bedenk dit is jullie reis, dit zijn jullie herinneringen, dit nemen ze jullie nooit meer af. Dit kun je nooit zo overbrengen het zit in jullie geheugen gegrift.... Ik wens jullie wel thuis, er wordt gewacht op jullie de achterblijvers zijn blij om jullie weer in hun armen te sluiten geniet daar ook van!!! Ik wens jullie hele fijne gezegende feestdagen!! Tot ziens

Miek

Wat zou ik er graag willen zijn, a.s. donderdag, maar door het drukke kerstwinkelend publiek word ik vast niet vrij gelaten.. ;)
Genieten jullie heerlijk van de laatste dagen en ook vooral van de thuiskomst in Nederland, want ook dat zal een hoogtepunt zijn. Of in elk geval een die je lang blijft herinneren, want dat zal immers jullie laatste reisdag zijn en ook die is speciaal. Het gevoel weer nederlands door de spiekers te horen op een vliegveld is een bijzondere ervaring opzich!
Geniet nog lekker en ik ga echt heel snel die lange mail sturen! Dikke knuffel en tot snel! XXX

Marielle (hostal Cuenca)

¡Hola Theo en Sheila!
Leuk om te lezen dat jullie het zo leuk hebben gehad in Quito. Gek lijkt me, dat zo´n heel jaar er alweer bijna opzit. Ik wens jullie een heel fijne, warme kerst toe en een magisch 2012. Veel geluk samen!

Groetjes,
Marielle

Erik en Keshia

Goede reis! Na al dat gevolg van jullie met superfoto's en verhalen is het apart te lezen dat de Nederlandse bodem weer aangedaan wordt. Ik snap dat er niet tijd en ruimte was om iedereen een bericht terug te sturen, maar bij deze de oproep een afspraak met ons te plannen om onze korte tijd samen in NZ nog is over te doen, in Nederland, in misschien een te saaie omgeving... :) Groetjes!

Wil Verkleij

Ja, jullie zeggen het goed: het is echt een beetje onwerkelijk dat de reis over een paar dagen over is. Het jaar is toch omgevlogen..En zoveel gezien en beleefd. Iets om dankbaar op terug te kijken. Het is jullie toch maar mooi gelukt. Geniet er nog even van( ook van Madrid), goede reis,
tot gauw,
Wil

Destiney

Jippie ik ga jullie donderdag ook eindelijk zien, papa zegt dat jullie heel lang zijn weggeweest. Nog veel langer als ik leef. Xx van mij en m'n papa

Minke

Hee Sheila en Theo,

Onwerkelijk dat er alweer een jaaropzit, een jaar met geweldige ervaringen en avonturen. Ik vond het erg gaaf om alles vanaf Nederlandse bodem mee te beleven. Prachtige fotos en mooie verhalen over zoveel verschillende landen en culturen. Geniet nog van Madrid en daarna lekker weer de kerst in ons mooie landje vieren.!
Fijne kerst!!!
X

YNN

Hi Sheila en Theo,
Wat hebben jullie toch veel ondernomen en gezien!
Dit wordt terugzien op een fantastisch jaar en zal jullie nog heeeeel lang bijblijven!
Dank jullie wel voor de lieve ansichtkaart.
Geniet nog van de laatste dagen want de Hollandse bodem trekt als een magneet aan jullie!
Groetjes van Nick, Niels en Yvonne

Lucia

Hallo skatties :)
Wat een bewogen jaar voor jullie!! Fantastisch, mooi, avontuurlijk, leerzaam en onvergetelijk!!! (waar ik ook nog een inieminie stukje van heb mee mogen krijgen :)) Geniet nu nog maar lekker in Madrid, de grootste afstand naar Nederland hebben jullie alweer gehad nu. Kom lekker bij van het tijdsverschil, en tot donderdag!!! Ik ga nog even jullie foto's kijken...
Liefs en een knuffel!!!
XxX

Mariska

We kijken erg uit naar donderdag!!
Zal wel vreemd voor jullie zijn dat jullie reis dan afgelopen is. Ik hoop dat jullie straks weer een beetje kunnen wennen 'thuis'.

Lieverds, geniet van jullie laatste dagen!!
Kom veilig thuis!!

Dikke kus Mariska

Andreas

Wow wat fijn om jullie verslagen weer te lezen! Suc6 & plezier met jullie laatste paar dagen!!

Grt,
Dré en Saar!

Gerard

spannend, blij, verdrietig en jippie , zijn woorden die door me heen schieten als ik aan jullie denk!
prachtige reis, waar ook ik n stukje van heb mogen proeven, de schitterende ervaringen en jullie onuitwisbare indrukken voor de rest van jullie jonge leven.
ik ben erg benieuwd naar de mooie verhalen die jullie ongetwijfeld vaak zullen vertellen.
en ik weet nu al, dat mij dat zeker niet gaat vervelen.
geniet nog ff van Madrid bij kerstlichtjes, slaap lekker en tot donderdag.

Dikke kus lieverds

Truus

Hoi Theo en Sheila,
We hebben genoten van jullie verhalen en foto's, dank je wel dat we zo met jullie hebben mee mogen reizen.
Een hele goede thuis komst donderdag en hele goede dagen.

rob de v

eeeuuuhhh het wordt wel een beetje tijd om ons te komen versterken Theo

Ben

Welkom thuis Theo en Sheila.
Fijne feestdagen en geniet nog even van de rust.

Tiara Tours