Theoensheila.reismee.nl

Train number 4!

De Trans Mongolie Express.

Vorige week dinsdagavond was het dan zover: we stapten met z’n tweetjes op de trein van Moskou naar Ulan Bator in Mongolie. De tassen pasten amper door de smalle deurtjes. Onze leefruimte voor de komende 5 dagen was krap, maar kon nog veel krapper als de andere twee bedden ook bezet waren geweest. Toch nog een beetje privacy!

En dan? 5 dagen wachten? Vervelen? Nagels bijten? We hadden alles verwacht en bedacht, maar niet dat we onwijs zouden gaan genieten van niks doen en naar buiten kijken. Toch hebben we dat gedaan. Rustig opstaan, ontbijtje maken (alles meegenomen, of gekocht op de stations bij de babuschka’s (Russische omaatjes), want weinig faciliteiten aan boord), kopje koffie maken bij de samovar (de heet water boiler, zie foto) en dan: niks! Heerlijk.

De mede reizigers zouden allemaal lokalen zijn, zo was ons verteld, omdat het laagseizoen was. Niks was minder waar. Het was lekker rustig in de coupe, de helft van de bedden was leeg. De (bezette) helft waren alleen maar andere toeristen, Zweeds, Deens, Russisch en Amerikaans. Erg gezellig, ook nog een verjaardag van iemand gevierd...

De vijf dagen waren dus eigenlijk zo om. Afgelopen zondag vroeg aangekomen in Ulan Bator, de hoofdstad van Mongolie. Koud!! (-30C, dit staat trouwens ook altijd automatisch onder het kopje profiel) Netjes opgehaald en met een transfer naar het Terelj National Park, voor ons verblijf in de gertent (de traditionele huisjes van de Mongoolse nomaden, wordt nog altijd veel gebruikt). Wat een onwijs mooi land, ruimte, ruimte, ruimte. Hier hebben we twee dagen heerlijk gewandeld en genoten van het heerlijke eten (waar we vooraf een beetje tegenop hadden gezien). Klein technisch probleempje in de kou: de (kleine) camera bevroor en deed het even niet meer.

‘s Nachts was het een minder vredig verhaal in de tent. Bij temperaturen van -35C is het best belangrijk dat je kacheltje blijft branden. En dit kwam niemand voor ons doen. De wekker dus elke 2,5 uur gezet (nu weten we zeker dat we niet aan kinderen toe zijn) om te stoken. Geen top-nachtrust maar wel een (culturele) ervaring rijker.

Op de terugweg naar Ulan Bator kwamen we erachter dat de lokale bevolking geen Mongolen worden genoemd door hun hoge voorhoofd, maar door hun rijstijl!

Surprised
Bij de derde bijna-dood-ervaring verloor de chauffeur zijn fooi…

Ulan Bator zelf is een vieze, rumoerige, drukke stad. De zon schijnt in heel Mongolie, behalve hier door de smok (iedereen stookt op kolen).

Komende donderdag ochtend zullen we vroeg vertrekken met trein voor het laatste gedeelte van de Trans Mongolie Express naar Peking, China.

Frederike

Heey lieve mensen

Wat een top verhaal. En Sheila ik kan me nog een keer heugen dat je achter ons bed op je luchtbedje lag met sokken aan (in de zomer)... Wat zul je het koud gehad hebben ;-)
Super foto's echt gaaf om zo een stukje van jullie reis mee te mogen maken.

Dikke knuffels
xxx

Janneke Vrijdag

haha Wat heb ik weer genoten van dit stukje haha en wat een goede omschrijving van de rijstijl haha
dikke kus vanuit een regenachtig reeuwijk

mirjam

Lieve Sheila en Theo,

Helaas heb ik jullie niet meer kunnen zien voordat je wegging (maar we gingen daar toch al een beetje van uit!), maar ik geniet ontzettend van jullie verhalen en de mooie foto's. Dan krijg ik gelijk zin om ook op die trein te springen - hihihi!!
En wat een mooie avonturen staat jullie nog te wachten... Geniet van Azië en laat weten als je nog tips/adressen nodig hebt in Australië... (en laat het ook weten als je toch nog een korte omweg wil maken langs de Solomon Islands ;-)
Succes daar in de kou!!

Heel veel liefs van je nichtje

Bas

Gaaf verhaal zeg! Theo kan toch ook wel zonder kachel met -35? Is ie gewend ;). Veel plezier!

Groeten vanaf AOCS

Liane en Hemmie

Wat een mooi verhaal zeg!
We zijn zeer benieuwd naar de rest van jullie reisverhalen Liefs van ons!

Marjon

Wat een bikkels in die kou, brrrrrrrrrrrrr.
Heel erg leuk om jullie verhaal weer te lezen. Volgende keer de camera in je warme slaapzak ofzo haha, blijft ie warm.

Veul plezair vanoet noordbrouk

Paco

Hee T&S, leuk verhaal, maar wat ik me nou altijd afvraag, dat Ulan Bator, is dat nou Maaskantje in 't groot? Verrekte M####L. Treinse, en toffe muts btw Theo. Errug 2011! Ciao!

Margreet

Wat een avontuur, zeg. Jullie schrijven zo beeldend zodat wij, hier in Reeuwijk er toch een beetje bij zijn; ik zie het voor mij. Al zal de realiteit nog veel mooier zijn. De ruimte, de luchten, de mensen..... erg bijzonder allemaal. Maar wel koud! Dapper om dit gedeelte van de reis nu, in dit jaargetijde te doen. Ik wens jullie goede reis, geniet er maar goed van en veel plezier! Liefs van Margreet Meijer

NDCN

We genieten van jullie verhalen en foto's. Fantastisch dat jullie dit allemaal mogen mee maken.
Gr vanut Delfsiel ;-)

Johann (RL)

HeY T+S, vette verhalen, vooral doorgaan!!! Vette tent ook trouwens.....ik ben meer een caravan gewend maar dit is ook leuk :)

EN HIER IS HET OOK AL WEL -15 GEWEEST HOOR, MET SNEEUW!!! :)

Geniet ervan en vooral blijven schrijven!

pappie

hey wereld reizigers, zo te zien gaat t daar wel goed. erg mooie foto's waar ik ff bij kan weg dromen en jullie op de voet volg ( kom ik er dan nooit vanaf denkt Theo)hadden ze niet een btje eikenhout voor in de kachel, dat blijft wel n nacht branden.Maar goed je hebt een jaar de tijd en je moet wat, en zoals Gert altijd zegt:"3 uur slaap is genoeg, de rest is luiigheid"
zag er wel erg leuk/mooi uit in de Ger. Geniet en kijk uit naar jullie volgende berichtje en belevenissen.
Dikke kus voor jullie allebei

Jeroen (JR)

Dat kamperen ziet er geweldig uit en al komt de ruimte op de foto? niet optimaal tot uiting het blijft indrukwekkend. Erg leuk om jullie reisverhaal te mogen volgen.

Geniet!!

Lucia

Jeetje, Wat een fantastisch verhaal weer zeg!! Als ik het lees dan zit ik er helemaal in!!! Kan er echt van genieten hoe gaaf jullie het hebben daar, en wat een uitzichten zeg... Zag er gezellig uit in de trein zo met z'n alle hihi... En een hele ervaring om in de Ger tent te slapen, dat vergeet je de rest van je leven niet meer!! Geniet ervan lieverds!!! Echt helemaal super!!!! Ik reis gewoon gezellig met jullie mee...... Liefs en een dikke knuffel XxXxXxXxxXxXxXxx Lucia

Mam

Great.......vooral het stukje over de Mongolen deed het erg goed bij mij op school vandaag.........!!!!

Hou van jullie...kus...xxx

Mariska

Wauw, wat een verhaal!! Klinkt alsof jullie je prima vermaken! Tent zag er eigenlijk heel leuk uit (alleen jammer van die temperatuur!).
Hoop wel dat die chauffeurs jullie een beetje heel laten hihi.

Geniet ervan!

(ik stuur bij deze even een warmte straaltje van mijn verwarming naar jullie)

Dikke kus Mariska

Max

Geweldige verhalen T en S, erg leuk om vanaf het warme bureautje te lezen en kijken. het doet me deugd te lezen dat er ook in andere landen slecht wordt gereden........!!! Geniet van alle indrukken en uitzichten.

Ps, kou is een emotie, die kun je.........

Hugo

Mooi weer, leuk ook om de foto´s te zien. Heerlijk he, niks doen!! En toch maak je wellicht meer mee dan in Nederland, zo heb ik mijn eigen reizen althans altijd ervaren...Genietse en tot later!

Hugo V.

Ann.

Jullie zijn vandaag 2 weken en 2 dagen op wereldreis! Gaat snel zeg!
Super mooie foto's & Hoop dat vandaag de trein naar Peking net zo goed bevalt als de vorige trein..

Have fun in China!
kus..

t.pol.o.henk

hallo sheila en theo nou lekker dan -35 gr. en je kacheltje brandt niet nee zo komen er geen kleintjes
het ziet er wel heel mooi uit allemaal een hele ervaring geweldig hoor bedankt voor de foto's en het mooie verhaal pas goed op jullie zelf en geen nagels meer bijten dag lieverts.

Amanda

Wat een gave verhalen! Zit helemaal mee te genieten :)
Veel plezier in China, echte aanrader is het bezoeken van de hutongs. Wij hebben een excursie gedaan waarbij je ook bij een gezin mocht gaan eten. Een unieke ervaring!

Gerlinde

Hey lieve Theo en Sheila,

wat heerlijk om jullie verhalen te lezen over wat jullie allemaal meemaken onderweg..

Heel veel plezier, geniet er van!

Liefs,

Lin

Jacob & Dicky van Laar.

Ha buitenlanders! Hier even een berichtje uit Speuld, weet je ook nog waar dat ligt?

Hoe gaat het met jullie?
Zo te zien hebben jullie het erg naar je zin.
We blijven wel een beetje bijhouden wat er allemaal aan de andere kant van de wereld gebeurd.
Heel veel plezier, en we sturen gauw weer een berichtje..

Veel liefs en groetjes uit Speuld!!

Rikard and Johanna

Heeey! So funny that you stayed at the same hostel as we did! :D Yeah we left like the day before you arrived! And now we are in Nanning and enter Vietnam in about 2 or 3 days, we are so sick and tired of china we want sun and mutch more warmer climate. I really hope you don't go by hard seats, we had the most terrible 25 hours in a ICECOLD train with cigarettesmoke and brooken taiolettes terrible trip! I really hope you dont got tha same ticket! Never more! We hope you'll enjoy Xian, we left after one night!

Se you in warmer Climate!
//Rikard Johanna

Tiara Tours