Theoensheila.reismee.nl

9 million bicycles in Beijing..

(Excuses voor de email bom, waarschijnlijk ging er iets niet goed met de website, we hebben ook veel moeite om in China onze website te beheren. De communisten hebben het niet zo op vrijheid van meningsuiting)

Nadat we (veel te) vroeg in de hoofdstad van Mongolie op de trein waren gezet, waarmee we een Deense wijsheid hadden gebroken (don’t get up before the sun does), vertrokken we keurig op schema naar de hoofdstad van China, Peking. Ook lieten we de extreme koude achter ons, Peking beloofde temperaturen rond het vriespunt. Deze trein was een grote meevaller, veel luxer, schoner en iets ruimer (voor de 1.90 van Theo wel fijn als je gestrekt kunt slapen) . De spoorlijn in Rusland en Mongolie heeft een andere breedte dan die in de rest van de wereld, waardoor we van onderstel moesten wisselen aan de grens met China. De grens zelf duurde een uur of zes en in die tijd zijn de toiletten gesloten, even ophouden dus.

De volgende dag (vrijdag 21 jan) kwamen we aan in Peking. Wauw! Wat een fantastische stad. Heel erg ruim opgezet, helder zonnetje (zonder smog, nog een voordeel van in de winter reizen) en serieus vriendelijke mensen. Wel worden we veel aangestaard, maar na oogcontact, lacht iedereen vriendelijk. Vaak willen mensen met je op de foto. Samen met een Deense medereiziger (Frej, de jongen met de dreadlocks op de foto’s in de trein) met de metro naar het hostel (jeugdherberg, of goedkoop hotel). Vanaf nu is niks meer geboekt of geregeld dus de Lonely Planet erbij (DE reisgids, zonder deze gids is het bijna onmogelijk (goedkoop) te reizen). Van toeristen oplichten zijn ze namelijk nogal en als je dan niks weet hoe bijvoorbeeld het busvervoer is geregeld, dan betaal je 30 keer te veel in de taxi/fietstaxi.

In de 4 dagen dat we in Peking zijn geweest (waar het ondertussen alweer 7 uur later is dan in Nl.) hebben we de stad bekeken met de fiets (heel relaxed, met twee rijstroken gereserveerd voor fietsers), naar de Chinese muur geweest, Peking-eend gegeten (met die kl*te stokjes (quote van Sheila)) en de verboden stad (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verboden_Stad) gezien.

In verband met het Chinese nieuwjaar (2 februari) reizen veel Chinezen naar hun families elders in het land. Dit brengt de grootste mensenverplaatsing ter wereld met zich mee. We waren dus heel blij dat we nog treinkaartjes konden regelen, na anderhalf uur in de rij (eerst de verkeerde, toen de juiste) te hebben gestaan naar de stad Xi’an. Hier zijn we vandaag (26 jan, na een rit van 11 uur over 1200km naar het zuiden) aangekomen. Wederom per luxe nachttrein, het wordt nog eens gek om in een stilstaand bed te slapen..

P.S. -Staatje blunders: 1 (een onstopbare lachbui van Sheila in de taxi in Mongolie tijdens hele rare muziek, wat later een Tibetaanse begrafenis mantra bleek te zijn).

-De Chinezen het principe van een zacht bed niet kennen.

-De Chinezen echt rare eet-gewoontes hebben: levende schorpioenen op stokjes, spartelende vis in een plastic tas (in een restaurant)..

-De overheid echt censuur toepast op internet (waaronder onze website).

-Dat de Chinese Muur geen roltrappen heeft en je daarom zelf alle trappen moet lopen.

Reacties

Reacties

Max

Wat, geen roltrappen op dat muurtje? Tering......dat is afzien. Sheila, na een week of twee met stokkies eten weet je niet beter.
Tip; eet alleen hetgeen wat dood is! Eet smakelijk.

Zaijian

Martine

Neeee, 6 uur niet naar de wc? Weet niet wat erger is, levende beesten of dat hehehe. Ik ga even de foto's bekijken, dat belooft wat als er censuur op zit. Leuke reisverhalen maken jullie, echt genieten zo aan het begin van de dag.

Jor & Miek

Heerlijk is dat hè, fietsen in een onbekende stad! Wij hebben het ook een aantal keren gedaan en dat geeft toch een ander soort vrijheid weer dan met het openbaar vervoer.

Al last van bedbugs gehad?? Ik hoop het niet!

En nu ga ik de foto's bekijken (stiekum op mn werk... ;-))

Chris

Je kan alles zeggen over die treinen daar, hier rijden ze om de haveklap niet.
Nemen ze hun eigen vis mee?????

Veel plezier nog en tot ziens.....geniet,geniet geniet er van ondanks de kouw daar.

Mam

Heerlijk weer.....om dit verhaal te lezen en even lekker te lachen.....Sheila toch.......!!! Ik zie het zo voor me.....

Nu nog even genieten van de foto's.....

Kus en knuffel...xxx...hvj...

ome henk tante pol.

hartstikke mooie foto's van china en wat zitten jullie lekker te smullen met de stokjes moeilijk lijkt me dat ik zou het stiekem met m'n handen doen maar wel leuk.
ik moest wel even lachen van die taxi echt iets voor ons, zou ik ook hebben, nou ga heerlijk genieten,
dikke knuffel van ons.

ome henk tante pol.

als je nu in nederland van die mooie vrouwen plaszakjes had gekocht had je ze zo uit het raam kunnen deponeren ja en theo hoeft alleen maar het raam open te zetten ha,ha,o. het lijkt me wel benaudt als je niet kan.zeg. nou tot schrijfs. liefs van ons.

Lucia

Wat een stoer gezicht zo zeg die Chineese muur... Echt heel gaaf! Moet wel lachen om die foto dat Sheila helemaal met haar bontmuts staat en Theo ernaast met z'n kale hoofd haha.... Maar echt weer ontzettend mooi!! En jee wat heb ik gelachen om je blunder in de taxi haha, oelewapper!!! Haha, en als je dan denkt, ik MOET stoppen, ik MOET NU stoppen, dan ga je alleen maar harder haha... Ben benieuwd hoe die man heeft gereageerd haha!!! En dat je niet je broek hebt volgeplast na 6 uur ophouden.. Leuke foto's verder, aan jullie gezichten zie ik dat je met volle teugen geniet!! Dat is mooi, want dat is nou net de bedoeling!!! Veel plezier.....
Liefs en een kus van Luus.... XxX

Lucia

ZOOO JONGE!!! Ik heb je nog ZOOOO gezegd...... GEEN E-MAIL BOMMETJE!!!!!! Haha....
Liefs XxX

Rob

vandaag pas ingelogd.... nu al leuke verhaaltjes lezen.

mega leuk wat jullie allemaal meemaken.

Groet van je werkplek... Rob

Carola

Hallo, jeetje wat zou dat een indruk maken die muur!! Lijkt zo onwerkelijk!! Echt knap dat jullie alles zo goed uit weten te zoeken. Succes met eten daar!!! Verlangen jullie niet soms stiekem naar een gewone gehaktbal daar??
We houden de email weer in de gaten. Tot snel!!
XXX

Kevin Lagarde

hey Theo en Sheila,

Wat een gave foto's zeg. En wat hebben jullie al mooie ervaringen opgedaan, en dan beseffen dat jullie nog een aardig tijdje voor de boeg hebben. Heerlijk!!!!
Ben net zelf terug van vakantie, maar even over de Aussiemeet. Want hoe gaaf zal dat zijn om gezamelijk een biertje te doen in Downunder. Wij komen op 23 mei aan in Melbourne en hebben daar een camper gehuurd. Dan willen we via Sydney langs de oostkust ri Cairns. Dus als de data een beetje overeenkomt kunnen we is kijken wat we kunnen doen. Maar dat zien we tegen die tijd wel.

ik zal zeggen geniet ervan en tot snel.

Kevin & Patricia

Esther

Hoi Sheila en theo,

wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie ervaringen! Elke keer weer erg leuk om te lezen. Zijn jullie al helemaal gewend aan het "op weg" zijn? Moeten jullie jezelf wel eens in de arm knijpen om je te realiseren dat jullie nu echt op reis zijn??
Hier gaat alles goed. Volgende week worden onze mannetjes alweer 1 jaar! Intussen heeft Dick een pijnlijke ingreep ondergaan zodat er niet nog meer kindjes bijkomen!! gelukkig kan ie inmiddels zijn normale broeken weer aan en heeft ie weer normale ballen ipv kerstballen! WAH!!
Sheila, waar kan ik je jaaropgave eigenlijk naartoe sturen. Ik neem aan je vader? Maar wat is het adres??
Geniet, geniet, geniet , groetjes esther en dick

Peter

Dag Broer en Zus,

Leuke foto's!!! Ziet er goed uit. Maar even zeikmodus aan:

Sinds wanneer is Theo 5 cm groter dan ik. Komt dat door de lange treinreis? Toen je weg ging was je nog 'maar' 1,85M

Zijn jullie ook in Japan geweest? De laatste keer dat ik keek was dat namelijk het land van de rijzende zon.

Ok zeik modus maar weer uit jullie zijn op vakantie J

Ik heb Whatsapp trouwens geinstalleerd. Nog geen idee wat ik er mee moet trouwens maar dat komt wel.

Tot binnenkort op Skype!

Groetjes Peter

Sandra en Wim Smit

Hai Theo en Sheila,

We hadden niet eens door dat jullie al weg waren....erg hè!!!
Ontzettend leuk om mee te lezen wat jullie aan het beleven zijn. Mijn neef en zijn vriendin zijn 5 maanden onderweg. Nieuwzeeland, australië en wat kleine pacific eilandjes. Ook super leuk om mee te lezen.
Tja als je zelf niet verder komt dan de sprookjescamping de vechtstreek ...dan moet je maar net doen alsof en gewoon genieten van de mooie verhalen en foto's van anderen!

Heel veel plezier en we blijven jullie volgen.

Groetjes,
Sandra
(en Wim doet jullie ook de groeten)

Patrick

Hè T & S,

Gaaf gaaf gaaf gaaf!! Super leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken! Hou ons zeker op deze wijze op de hoogte! Geniet ervan en tot het volgende verhaal!

Groetjes en een poot van Suka!

christina

Oh dat is echt wat voor jou Sheila, zo'n lachbui in de taxi. Ik moest erg lachen om dat stukje. Ik zie je al helemaal zitten...
Maar jullie foto's zien er erg gaaf uit zeg! Het is erg leuk om jullie zo te volgen op jullie reis. Veel plezier verder!! Maar dat zal vast wel lukken denk ik..

Liefs Christina

Amanda

Wat een gave verhalen! Geniet ervan. China is een erg mooi land!

Wil Verkleij

Hoi Sheila en Theo,
bedankt voor jullie kaartje met mijn verjaardag. ik ben erg verwend, en zo voel ik het ook.
Vanavond ben ik de halve wereld over geweest. Soms is van de t.v. de uitknop de mooiste knop, maar soms hebben ze 3 mooie programma's tegelijk. vanavond was het Wild China, going south in Zuid Amerika en 3 op reis, het programma(of Floortje), dat Gerard zo leuk vindt..Daarna moest ik nog naar Boer zoekt vrouw.. Ja je kunt niet alles hebben in het leven.. maak er iets moois van.. en welke keuze je ook maakt.. het is altijd de goede..
goede reis, Wil

Erik witte

Hey, lache man dit!
Beetje zielig muurtje dan;) op onze boot wat toch ook een middel is om vreemden weg te houden zit zelfs een lift :) nou hooooi!!

Gr. Erik

Rinus Jongerden

Hoi jongelui,

prachtig allemaal denk dat ik het voorlopig maar even blijf volgen.
O.. en wat die censuur betreft..typ de naam van die heerser met drie letters in de webbrouwser en wacht even af wat er dan gaat gebeuren

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours