Theoensheila.reismee.nl

Midden China: Xi'an.

's Ochtends in alle vroegte kwamen we aan met de trein in Xi'an. We hadden de ruimte (4 persoons slaapcoupe) gedeeld met een ouder Chinees echtpaar. Om de backpacks uit de kleine opbergruimte te trekken was nog een behoorlijke opgaaf. Ook was het even zoeken naar de juiste buslijn (en natuurlijk werden we lastig gevallen door iedereen die ook maar iets te verkopen heeft (hotels, tours, eten, etc)). Het is erg fijn om in het laagseizoen te reizen doordat je minder toeristen om je heen hebt, maar je krijgt er dan ook wel alle aandacht van opdringerige verkopers voor terug.

Ons hosteltje gevonden, erg leuk weer midden in de stad. Lekker een tweepersoonskamer (met douche en toilet op de gang) en een enorm groot bed (wederom een vermomde plank trouwens, we zijn blij dat we onze eigen matjes bij ons hebben voor wat minder geradbraakte nachten). Nadat we de stad te voet hadden verkend en op een heel leuk lokaal marktje wat etenswaren hadden gekocht en gegeten (overal ruikt het trouwens naar heerlijk eten (afgewisseld met de on-ontkoombare rioollucht)) gingen we 's avonds op zoek naar een leuk restaurantje voor het diner. Ik moet toegeven dat we vooraf toch wel een beetje tegen het eten opzagen in China, i.v.m. met de andere gewoontes en de hygiene.. Wat een onterechte angst is dat gebleken! Het eten is een absoluut feest hier! (als we eenmaal door de taalbarriere heen het juiste hebben kunnen bestellen en er andere dingen dan kikkers, varkenshuid, hele kippen etc op het menu staan). Ook het eten met stokjes gaat ons nu goed af (Max, je had gelijk; bedankt voor de oppepper). In een wat sjieker restaurant (geen 4 euro voor een diner, maar 7 euro totaal)  kregen we bestek erbij, maar we hebben alles keurig met de stokjes naar binnen gekregen.

Om Xi'an staat (quote uit het toeristen blaadje:) de best behouden antieke stadsmuur in de wereld. Mooi is hij in ieder geval wel. Het leek ons leuk om de stadsmuur rond te fietsen, wat een tochtje van zo'n 14 km inhield. We konden kiezen uit twee enkele fietsen of een tandem. Wij, toeristen als we zijn, kozen voor de tandem. Sheila zat voor het eerst van haar leven (achterop) een tandem, met ondergetekene als bestuurder. Dit heeft heel de stad gehoord, als de fiets weer een onverwachte beweging maakte. Al met al weer goed gekomen, en onze relatie weer een stapje in vertrouwen verder...

De grootste toeristische trekpleister in Xi'an is het Terracottaleger. Gebouwd rond het jaar nul door een keizer die ook na zijn dood machtig wilde blijven (gebouwd in 40 jaar tijd door in totaal 720.000 mensen (slaven)). Elke soldaat, zo'n 6000 in totaal, is gemaakt in een mal met klei, is uniek en manshoog. Het was werkelijk indrukwekkend (zie onze foto's)!

Om uit Xi'an weg te komen hebben we wel iets meer last gehad van het grote aantal Chinezen op pad voor hun nieuwjaar (het jaar van het konijn). De treinen zaten allemaal vol naar onze volgende bestemming: Guilin. Geen nood, er zijn altijd nog vliegtuigen (maar een tientje duurder dan de trein en ipv 27 uur, 2 uur reizen). Gisteren (maandag) zijn we dus met Air China naar Guilin gevlogen.

Al met al weer een gave reiservaring rijker, we hebben het nog elke dag ontzettend naar onze zin. In Guilin wachtten ons de rijstvelden en het prachtige Karst-gebergte.

P.S.

-Aangezien we van mensen zoveel extra fotoruimte hebben gekregen (Bedankt John, en Johnny en Aagje!) hebben we nog een aantal foto's in oudere mappen bijgeplaatst.

Wist u dat:

• Theo, ondanks dat hij 6x per dag zijn hoofd stoot, omdat hij iets langer is dan de  gemiddelde Chinees,  hij het nog steeds leuk vindt in China.
  • Sheila beweert dat het door het taalprobleem kwam dat ze met 30 koekjes thuiskwam, ipv de door haar bestelde 2.
  • We nu ECHTE backpackers zijn, we hebben een hostel-membership kaart gekocht! (uiteraard voor de korting).
  • Dat ondanks dat je in China maar 1 kind mag hebben er toch nog zoveel woningvraag is dat werkelijk overal gebouwd wordt.
  • Toeteren hier een nationale sport is, ter compensatie aan het totale gebrek aan (verdere) rijkwaliteiten.
  • De zonsondergang bovenaan de website onze eigen foto uit Mongolie is..

Ann

Leuk! Had net nog gecheckt of er al weer wat nieuws op stond en toen kreeg ik 1 email (waarvoor dank :p)..

Veel plezier in Gullin, en van die koekjes geloofd dus niemand he :P hihi..

Fijne week!
kus..

Ann

pardon, Guilin ;)

en alvast een fijn nieuwjaar :D

Martine

Weer genoten van jullie verhaal! Heerlijk beginnen op werk zo... Ik zie (en hoor) het tafereel op de tandem helemaal voor me.

Jor & Miek

Heerlijk!! En idd mooie foto hoor! Je gaat vooruit Theo! ;-)

Maarre met het vliegtuig... dat valt wel een beetje tegen hoor! ;-) haha! Maar met al die chinezen in 1 trein is ook geen feest en soms heb je dat beetje luxe gewoon nodig. We blijven immers westerlingen toch?

Geniet lekker verder, dan doen wij dat ook via jullie verhalen!!
XXX

Mam

Zo.....weer even bijgepraat en heerlijk gelachen......lof aan de schrijver......!!!!

Genieten lieverds.......!!!!! (kunnen wij ook weer meegenieten......want ieder verhaal van jullie is een feestje!!!).

Wil Verkleij

Heerlijk om jullie zo te volgen. Een prachtige reis,
geniet ervan,
groetjes, Wil

Idde

Kijk aan, van dat terracotta leger kunnen wij in nl nog wat leren!!!

Leuke verhalen
Groetjes Idde

Marita

als het eten met de stokjes lukt, dan zal die taalbarriere uiteindelijk ook verdwijnen toch ;)?En ac, wat koekjes meer of minder......... ;)
Leuk he Sheil, zo'n tandem hahahahha! Geniet ervan, het is allemaal once in a lifetime;)!

Mathieu

Ben wel benieuwd naar het vliegen met china airlines. Kreeg je veel ailmiles?

jeroen r

Veel mooie foto's! Alsof we er een beetje bij zijn.

Kreeg van de P een formuliertje om door jou ondertekend te worden. Meteen een dienstreisje Guilin ingediend. ;-)

Geniet!

Barry

Gaaf om jullie verhalen te lezen !! Hier zit iemand jaloers te wezen...

Maak er iets moois van. En geniet van elke minuut, want je hebt nog maar 11 maanden !! (iets minder zelfs!). Dus.

Groetjes,
Barry

Lucia

Hey sissie en theo!!

Weer een super verhaal, en echt ook weer erg mooie foto's die jullie erop hebben gezet! Lijkt me echt gek om achterop zo'n tandem, gevoel dat je geen controle hebt ofzo haha. Maar de fiets is een mooie manier om van alles te ontdekken daar!! Gaaf zeg, dat die foto bovenaan jullie eigen foto is van Mongolie, hij is erg mooi... En gelukkig dat het eten allemaal meevalt! Dat is toch ook best wel belangrijk. Ben echt heel benieuwd wat jullie vinden van de oud en nieuw daar vanavond.... Geniet ervan!!! Veel plezier.... Dikke kus voor jullie allebei..... XxX

Annemiek

ha..ha van de zonsondergang foto heb je er speciaal voor mij bij gezet zeker, dat het een eigen foto is??
Zag het met de canvas foto bij jullie thuis toch ook niet dat het eigen was,met dat schitterende strand.

Annemiek

En dat de sfeer goed is hoef je niet te schrijven , dat straalt van de foto's. ( de tandem foto wordt je echt blij van) X

Christa

hahahah, zo'n tandem lijkt me best lastig :-P
Maar door dat getoeter had waarschijnlijk toch niemand last van sheila's angstkreetjes ;)
Nog bedankt voor jullie verjaardagsmailtje!
Vond het erg lief!
Echt leuk om jullie blogs te lezen, vooral de foto's zijn erg indrukwekkend (terracotta leger WAUW!)

Nog heel veel plezier!!!

xxx
Christa

wil verkleij

Hoi Theo en Sheila,
Ik wil jullie een heel goed 4708 wensen, en wat heb ik gehoord? 2 weken feest.
Is het konijn goed aangekomen?
En wordt er dit jaar nog twee weken vakantie gehouden?
Prachtige foto's allemaal.
groetjes, Wil