Theoensheila.reismee.nl

Happy Birthday!

Als je een jaar op reis gaat, staat het vast dat je een keer jarig wordt in het buitenland. Theo's (28e) verjaardag vierden we in het Belgische hostel in Yangshuo, prachtig gelegen in een rustig valleitje. De taart die Sheila aan had laten rukken zorgde, samen met het zelf-beloofde Belgische biertje (die we gelijktijdig dronken met Gerard in Nl.), voor het juiste ‘jarig zijn' gevoel. ‘s Avonds hebben we gezellig gegeten met twee Nederlanders (Andreas en Sarah) die toevalligerwijs ook uit Bodegraven komen.

Vanaf het moment dat we in dit gebied aan kwamen hebben we bijna onafgebroken: HELLO, BAMBOO? aangehoord van de verkopers die ons voor veel te veel geld mee wilden nemen op hun bamboe bootjes. We hebben daar op mijn verjaardag toch maar eens gehoor aan gegeven. Met een Chinees die zorgt voor de (manuele) aandrijving van de boot hebben we anderhalf uur lang van de omgeving genoten. Zelfs een koud biertje ontbrak niet, want op de route waren de lokalen zo vriendelijk geweest om het ons aan niets te laten ontbreken. Daarna toch nog even in de benen om Moon Hill te beklimmen. Nederlanders als we zijn hebben we de ‘verboden in te gaan bordjes' genegeerd waardoor we helemaal bovenop konden komen voor een ongeëvenaard 360 graden uitzicht. Kortom: een topverjaardag!

We waren helemaal trots dat we, zoals het ons krenterige backpackers betaamt, een low budget oplossing (40 euro p.p./11uur rijden) hadden gevonden voor ons vervoer naar Hong Kong: de slaapbus. Achteraf kunnen we concluderen dat we 80 euro wel eens beter hebben besteed. Theo werd het slapen (bijna) onmogelijk gemaakt door de te kleine bedden maar de rijstijl van de chauffeur hield ook Sheila uit haar slaap. ‘s Ochtends vroeg werden we (verkeerd) afgezet waardoor we met ons uitgeslapen humeur een uur naar de volgende buslijn moesten zoeken. Een ontbijtje bij de MacDonalds en een reizigers douche (zonder water, met wetties (bedankt collega's van de Paalberg)) deed de stemming weer iets stijgen. In een metro station lopend de grens over naar HK (wat geen autonoom land meer is maar een soort staat zoals ze die kennen in de V.S.) en toen eindelijk de stad in!

De grootste aanleiding om HK in onze reis op te nemen was het verblijf bij Kate (en Cong, haar Chinese vriend). Sheila heeft Kate leren kennen in Amerika. De eerste dag was Kate nog niet thuis waardoor we in een (duur!) hostel hebben geslapen. De kamer was net iets groter dan de twee bedden die erin stonden. Gelukkig hadden we de enige douche van de hele verdieping middenin de kamer (de ingang was helaas wel op de gang). Zoveel mogelijk naar buiten dus, wat geen straf is in HK. ‘s Avonds zijn we naar de grootste lichtshow ter wereld geweest, die op de Skyline van HK wordt geprojecteerd (zie de video). Gaaf!!

Ons uitstapje met de 20 minuten durende cable car naar een groot Buddha-beeld (‘s werelds grootste ‘buiten zittende') viel in het water door de onaflatende regen (de poncho's maakten ons er niet modieuzer op). De Victoria Peak tram was een dag later wel een (letterlijk) hoogtepunt in de paar dagen HK. De tram rijdt al sinds 1888 en bracht ons naar een groot gebouw speciaal gebouwd om een perfect uitzicht over de stad te geven. Hier ontmoetten we trouwens (voor de 3e keer, het lijkt of ze ons volgen) Tom en Michelle, die dit jaar een bijna identieke reis doen als wij. Ongelofelijk hoe klein dit reizigerswereldje blijkbaar is. Na de mooie uitzichten gingen we met een ferry (boot) naar een naburig eiland voor een heerlijke wandeling en diner.

Morgenavond vliegen we (met DragonAir, dat beloofd wat) naar Hanoi, Vietnam.

P.s.

Derk en Janneke bedankt voor de extra fotoruimte! (Nu kunnen we écht weer even vooruit)

Wist u dat:

• Gerard (de vader van Sheila) een ticket heeft geboekt naar Bangkok, Thailand om met ons drie weken op te trekken?
  • Sheila er bijna voor zorgde dat er een Chinees minder op de wereld rond kon lopen toen ze met haar zware backpack uit balans werd gebracht door de vertrekkende metro?
  • We bij de sambal boontjes een bak water hebben gevraagd om de (in véél te ruime mate aanwezige) sambal van de boontjes af te kunnen spoelen?
  • We complete gebraden honden in een vitrine hebben zien hangen?
  • Chinezen zo dun zijn omdat ze de hele dag alleen maar fruit snacken?
  • Hong Kong meer wolkenkrabbers heeft dan New York?
  • De Lonely Planet (onze reisbijbel) Taiwan niet wilde vermelden als deel van China waardoor de gids nu verboden in in de Volksrepubliek?
  • Onze website gebruikt wordt door Jennie in de klas als studie project (de educatieve verantwoording voelt als een extra backpack aan onze schouders).
  • Maar dat we ondanks deze druk ons hier wel heel vereerd door voelen?
  • Hong Kong nog tot 1997 tot Groot-Brittanie hoorde? En dat we hier dus nog met muntjes van Queen Elizabeth betalen?
  • Vier Chinezen in een kabelbaan bakje meer geluid kunnen produceren dan ons Europese oortjes lief is?

Ann en Mam

Geweldig stukje! Helemaal plat gelegen! (toen ik jullie verhaal voorlas aan een op-gerard-jaloerse-moeder)

Good luck in Hanoi! Hopelijk komen jullie verder door Vietnam dan de Amerikanen ;)

kus..

Gerard,

nou S en T, de ticket staat vast en vlieg 3 maart om 21.40 uur naar Bangkok, daarna met de trein naar Ventiane in Laos en drinken daar koffie op za. 5 maart om 9.00 uur ( hoop ik) kijk je wel uit Sheila, dat je niet met je rugzak tussen de deur zit en jij aan de buitenkant van de metro mee bengelt!!! geniet van Vietnam. en oja maak ff n boodschappenlijstje wat ik voor jullie mee kan nemen (niet in m'n handbagage Theo, nee ik snap het) of als iemand nog iets dringends heeft af te leveren bij deze twee arme bagpackers :-) dan hoor ik t wel.

Kus van een trotse pappie

Ard en Karin

Hebben jullie niet geleerd van het burlen om weer een verboden weg in te gaan?

Mariska

Wat leuk dat Gerard jullie gaat vergezellen!!
Ben ook stiekem wel een beetje jaloers! hihi
Heb weer genoten van jullie stukje!

Liefs Mariska

Marita en Gido

We zijn heel benieuwd naar jullie belevenissen in Vietnam! Fijne reisdag morgen!

ley

wat onwijs leuk dat Gerard jullie kant op komt!!!! Geweldig dat je dit kunt doen Gerard, hele mooi belevenis om met je dochter en schoonzoon mee te mogen reizen tijdens deze bijzondere reis!!!! geweldig weer jullie verhaal te lezen we genieten en lachen met jullie mee!!!

liefs dikke kus ley en de boys

lucia

Haha, heb weer lekker gelachen om jullie verhaal.... Heerlijk om zo lekker met jullie mee te genieten, ik zie alles gewoon helemaal voor me als ik het lees!!! Ik zie je al staan daar in de Metro..... HOOOO!!! Wat zei je tegen dat Chineesje?? Solly!!!!

XxX

Paco

Hee T&S,

Nog gefeli hè? Een wel hele toffe verjaardag gehad dus! We drinken er nog wel een x eentje op, toch?

Janneke

Ik heb weer ontzettend genoten van jullie fotos en wat gaaf dat je vader langskomt!
dikke kus

Jor & Miek

Het is zeker een feest dat je vader mee gaat een stukje!! Heerlijk! En dat is ook al snel! Moeten jullie nog opschieten ook.. ;)
Vergeten jullie Hoi An niet in Vietnam?? Kan je je voorraad kleding weer aanpassen.
En die Tom & Michelle zal je waarschijnlijk nog wel vaker tegen komen, maar dat heeft toch ook wel weer wat? Als ze leuk zijn tenminste... ;) Anders zo gauw mogelijk lozen!! hahaha!
Geniet weer lekker verder! Ik hoop dat we de komende weken jullie verhalen ook nog kunnen lezen... Zitten dan immers aan de andere kant vd wereld. (yay!)
Dikke knuffel weer!! XXX

Henk/Ellen Verhoeven

Hoi Theo en Sheila. Genieten van jullie verhalen. Theo van harte jongen en nog vele jaren zodat je nog lang deze verhalen kunt vertellen. Ik vond dat Belgisch biertje er zeeeeeer gezond uitzien. Proost

Muriel

Theo alsnog gefelicteerd! Leuk om te lezen zo tussen de waves door, haha! Jammer van de regen in Hong Kong, toen ik er was, toen was het snikheet! Geniet ervan maar dat zal vast wel lukken!!

Minke

Heey Sheila en Theo!
Theo nog van harte! Een hele gave en bijzondere verjaardag gehad :-)
Super gaaf om al die verhalen en foto's te zien! Wauw wat een ongelofelijke mooie landen bezoeken jullie :-)
Lees met plezier steeds mee!!

Heel veel plezier weer en las zojuist de pech van theo's mobiel, succes daarmee!
Cheers!

Nelleke

Theo, alsnog gefeliciteerd, op een avontuurlijk jaar!
Heb met Bas al geproost op je in de mess (met appelsap)
Leuk die reisverhalen van jullie, was een beetje laat ingetuned maar volg jullie nu trouw.
Greetz NC

Jorik

Ey wereldtoeristen! Ik zal niet vragen hoe jullie het hebben want dat zit wel goed lijkt me. Theo alsnog proficiat! Op het whiteboard in de bunker zag ik jullie adres van de website en vindt het mooi om jullie reis zo te volgen. Heel veel plezier en meldt me bij deze aan voor de nieuwsbrief!

Groeten jorik

Yolande

Hoi Sheila bedankt voor je mooie buddha!!!! Heb je hem in je rugzak gedaan, want zo`n mooie wil ik wel in de tuin hebben staan. Hier alles oke alles gaat z`n gangetje. Jullie heel veel plezier en tot de volgende buddha!!! Groetjes van de Rusticussen

t. pol en o. henk.

helemaal te gek om zo je verjaardeg te vieren dat komt niet elk jaar voor, wij kunnen jullie haast niet bijhouden zo snel gaan jullie helemaal te gek wat jullie allemaal zien en meemaken het ziet er prachtig uit allemaal en sheila laat je de rest van de chineesjes heel. liefs van ons xxxx.

Christa

Hai Theo en Sheila!
Ik zal aan me moeder doorgeven dat je blij bent met dr doekjes, was dus toch nog wel nuttig :P

Hopelijk gaat alles goed met jullie!
Hier iedereen druk bezig, de stratenbouwers zijn nieuwe straat aant leggen!

Groetjes!
xxx