Theoensheila.reismee.nl

Vietnam

Met het verlaten van Hong Kong lieten we China nu echt achter ons. Dragon Air bracht ons zeer comfortabel naar de hoofdstad van Vietnam: Hanoi. Terugkijkend is China een topervaring geweest, zeker in vergelijking met (onze eerste week in) Vietnam. Vooraf hadden we het meest tegen China opgezien i.v.m. de taal, het vervoer, de hygiene en de cultuur. Wat onterecht is dat gebleken. We hebben ons nooit onveilig gevoeld en ondanks dat we heel veel lokaal hebben gegeten zijn we nooit echt ziek geweest. Ook de Chinezen zelf zijn ronduit respectvol, nieuwsgierig en beleefd. En toen waren we opeens in Vietnam:

Na een shuttlebus genomen te hebben vanaf het vliegveld naar het centrum van Hanoi, vonden we een leuk hosteltje voor een redelijke prijs. De volgende dag gelijk maar even de hectiek van de hoofdstad in. Hanoi is een typisch Zuid-Oost-Aziatische stad: het stinkt er en het zwermt van de mensen. Hoofdvervoersmiddel hier is de scooter, waar er dan ook duizenden van rondrijden. Theo leek het leuk om hier een filmpje van te maken met zijn telefoon. Een van de lokale scooterbestuurders leek het leuk om een Iphone te bezitten. Binnen een flits was de Iphone gestolen. We hadden onze eerste dag in Vietnam anders voorgesteld dan op een politiebureau te zitten voor het rapport. ‘s Avonds hebben we gelukkig nog onze Deense vriend Frej (met de dreadlocks) weer gezien voor het diner.

Omdat Hanoi (ook objectief gezien) niet echt een bezienswaardige stad is leek het ons leuk om gelijk maar naar de oostkust te gaan voor twee dagen om daar (in Halong Bay) het karstgebergte in zee te zien. Na drie uur in een busje (opgevouwen) te hebben gezeten kwamen we aan in de haven. Een slaapboot zou ons een dagje rondvaren, waarna we op de boot zouden slapen. Helaas waren de vorige dag 12 mensen omgekomen toen een boot de nacht ervoor was gezonken. Ons boottochtje ging na lang wachten nog wel door en het was er werkelijk fantastisch mooi (zie de foto’s) maar ‘s nachts sliepen we natuurlijk veilig in een hotel waarna we weer met een zelfde soort busje terugkeerden naar Hanoi.

Nadat we voor de tweede keer Hanoi waren uitgevlucht, omdat we er ons nu echt niet meer veilig voelden, kwamen we aan in het plaatsje Ninh Binh (100 km verder en 5 uur ouder). Hier moesten we even wat geld bij pinnen. Helaas kwam mijn pasje niet meer terug toen de pinautomaat opnieuw opstartte tijdens de transactie. Na veel frustratie (en een uurtje of 6 later) en het wijze advies van de politie zelf om de automaat zelf maar open te breken, kwamen er mensen van de bank om mijn pasje terug te geven. Nu voelden we ons echt niet meer fijn. Dezelfde dag nog gingen we door met een slaapbus (dit keer met genoeg beenruimte) naar Hoi An, wat in midden Vietnam ligt.

Hoi An is een leuk toeristisch plaatsje, vlak bij zee. Na even flink bijgeslapen te hebben voelden we ons weer wat beter. We besloten hier maar even vakantie te houden (want er is een groot verschil tussen reizen (soms niet fijn) en vakantie (fijn)). Hier hebben we de afgelopen dagen lekker gefietst tussen de rijstvelden en groentetuintjes en hebben we zelfs een dag op het strand (van 25 km lang) gelegen. Het weer werkt ook mee, het is hier (na 7 weken kou (ik weet het, in Nederland is het nog steeds koud)) eindelijk lekker warm en zonnig.

Volgende week komt Gerard (de vader van Sheila) naar Zuid-Oost-Azie om drie weken met ons op te trekken! In de tussentijd gaan wij dus met hernieuwde zin op naar Laos.

Wist u dat:

• In Hong Kong (waar ze links rijden) over op straat: ‘LOOK RIGHT’ staat geschreven, wat Theo zijn leven redde tijdens het oversteken?
  • Je in Vietnam met 38 euro miljonair bent?
  • De Vietnamese politie (zonder uniform) met hun jeugdelijke uiterlijk heel erg lijkt op het schorriemorrie dat onze telefoon heeft gejat?
  • Theo lepeltje-lepeltje heeft gelegen met een Oostenrijker in de slaapbus (vandaar: reizen soms wat minder fijn)?
  • Het Theo zijn eerste keer was dat hij een Windows XP afsluitscherm zag toen hij aan het pinnen was?
  • Theo nu ook een keer is uitgegleden, op de trap, met een bord pasta, die eindigde op zijn T-shirt?
  • De hanen die ons ‘s ochtends wakker schreeuwen onwijs vals kraaien?
  • Rijst een graansoort is die in een lange grasspriet groeit?
  • De Italianen het wisselende weer: Quattro-Stagioni-weer noemen?
  • We in Laos met ‘kip’ gaan betalen?

Janneke

Jee, jammer dat vietnam niet heel relaxed is geweest. Hopelijk bevalt Laos beter =)
dikke kus

Martine

Wat een verhaal...nare gebeurtenissen daar in Vietnam. Al zijn de wist-je-datjes dan weer grappig (voor ons om te lezen)

Annemiek

Heb uitgekeken naar dit vehaal , na minder leuke berichten uit Vietnam. En erg genoten van de foto's!!

Goede reis verder en hopelijk weer genieten in Laos,
Liefs uit Boreft

Andreas & Sarah

Hi Theo en sheila,
Wat een verschrikkelijke verhalen over Vietnam. Jullie hebben het niet mee zitten zeg! Hopelijk is het goed gekomen met de pas (niet geskimmed is? ) En een betaal automaat op windows XP!! Ik zou met mijn neus tegen het beeldscherm staan om te zien of het ooit mogelijk kan zijn!! Meest onveilige OS wat je kunt bedenken. Wij zitten nu in laos heerlijk te chillen. Na 3 dagen reisen zijn we aan gekomen in Luang Nam Tha. Heerlijk rustige hostel hebben we gevonden met kolonie nederlanders. (erg gezellig). Hopelijk is jullie reis naar Loas goed gegaan en hoop snel weer iets te lezen. Groetjes,
Andreas & Sarah

adawarnaar

waaaaauw wat een verhaal zeg,moet er niet aan denken dat ook mee te maken dan toch liever in mijn eigen huisje maar goed nu vietnam en het vrijwilligers werk straks wij denken elke dag aan jullie dikke dikke kus ma

adawarnaar

Sorry Theo had te laat in de gaten dat dit verhaal over jullie ging maar die dikke kus mag je wel in ontvangst nemen hoor en anders gooi je hem maar weg excuus ada warnaar

De brouwertjes

Wat een prachtige foto's hebben jullie weer gemaakt ze zijn nog mooier dan in vakantiebrochures petje af hoor voor de fotograaf.Ik heb vernomen dat Gerard jullie komt opzoeken wat een ontzettend leuk idee om een paar weekjes met jullie rond te reizen.Geniet er maar lekker van,Groetjes Lia.

Amanda

Hé bah, wat een vervelende gebeurtenissen. Hopelijk wordt het vervolg van jullie reis weer helemaal top!

Mam

Hallo lieverds.

Wat hebben we vandaag genoten na terugkomst uit Roemenie. Heerlijk even met je gesproken en we weten nu dat jullie het weer naar de zin hebben....geweldig.

En dan de foto's....met die mooie, humoristische onderschriften....papa en ik lagen bijna op de keukenvloer van het lachen.......

En nu uitzien naar de komst van Gerard......genieten met een hoofdletter G....

Kus......mam...xxx

Lucia

Hallo lieverds,
Nou wees blij dat jullie nu lekker in de warme omgeving zijn beland! Hier is het nog steeds Quatro Stagioni weer haha... Had het trouwens wel willen zien hoe Theo eruit zag met z'n borst vol pasta op de trap.... HEY PASTAPIPO!!! Hopelijk niet bezeerd... Maar het zag er vast grappig uit haha... Heel veel plezier in Laos. Nog paar dagen en dan is papa gezellig bij jullie. Vind het echt leuk zeg! Ben zo benieuwd!! Ook echt super leuk dat Ome Lex en Tante Marjan zo spontaan langskwamen!! Over een paar weken zitten jullie daar gezellig bij elkaar, ben benieuwd wat jullie vinden van alles daar, en ff lekker bijkomen daar... Veel plezier!! Liefs XxX

tante pol ome henk

hallo sheila en theo jeetje wat een hoop nare dingen hebben jullie nu mee gemaakt gauw maar naar een leuker oort nu geen gevangenis meer bezoeken hoor en pasjes op laten vreten en theo alleen lepeltje met sheila hoor stoutert heel erg bedankt voor de mooie kaart lief.nou nu weer lekker genieten veel liefs van ons. XXXX.

Tiara Tours