Theoensheila.reismee.nl

NZ: de Kiwi's en de Maori's

Vooraf waren onze verwachtingen over Nieuw Zeeland erg hoog en we hadden er een klein beetje rekening mee gehouden dat, door die hoge verwachtingen, de werkelijkheid een klein beetje zou tegenvallen. Na twee weken over het Noordereiland kunnen we concluderen dat je verwachtingen niet hoog genoeg kunnen zijn als je naar dit eiland aan de andere kant van de wereld vliegt.

Met onze camper reden we Rotorua binnen, een dorp dat bekent staat om zijn hoge vulkanische activiteit en de Maori cultuur (de Maori's zijn de oorspronkelijke bewoners van NZ). Rotorua is makkelijk te vinden, al van kilometers afstand ruik je de (rotte eieren) lucht die los komt in de vele geisers en modderpoeltjes die opgewarmd worden door de aarde. Een bezoek aan een Maori-thema-dorp bracht ons in een goede drie uur volledig op de hoogte van hun mooie cultuur. Hoogtepunt van de dag was de ‘Haka' dans, die in vroeger tijden werd opgevoerd voorafgaand aaneen veldslag om de vijand angst aan te jagen. We moeten zeggen dat wij, veilig in onze stoeltjes gezeten, al behoorlijk onder de indruk waren door de getoonde agressie, met maar een stuk of vijf Maori's op het podium i.p.v. de vele honderden bij een veldslag vroeger (zie ook de video).

Iets zuidelijker ligt het grootste meer van NZ, lake Taupo. Tezamen met een onwijs gezellig dorpje, Taupo, is dit een heerlijke locatie. De besneeuwde bergtoppen op de achtergrond van het meer maakten het plaatje helemaal compleet. Als echte backpackers hebben wenog een camping bezoekje uitgespaard door de douche te vervangen met een plonsje in het (best wel) frisse meer. Geparkeerd tegen het politiebureau aan, in een parkje met uitzicht op de jachthaven, maakten we een heerlijk (veilige) nacht.

Aangezien de dokter had gezegd dat Theo zijn voet weer in orde was, bereidden we een wandeling voor over de rug van een vulkaan in Tongariro National Park. In Nederland hadden we wel eerder een kleine 20 km gewandeld en dus zou de afstand geen probleem moeten zijn. De vulkaan in het midden van de route maakte de moeilijkheidsgraad wel een behoorlijk stukje hoger (let op de woordspeling) en na bijna 7 uur, een rood hoofd, een voet die geen kik had gegeven en een schitterende ervaring rijker kwamen we terug bij onze camper voor een welverdiend biertje.

Vanaf de ‘Forgotten World Highway', kronkelend door ongeevenaard landschap, namen we de afslag (zonder enige voorkennis of planning)naar een camping. Zes kilometer over een onverharde weg brachten ons bij een boer die een weilandje vrij had gemaakt om ons de camper neer te laten zetten voor de nacht. Onze bedoeling was een nachtje te blijven maar drie dagen later verlieten we de boerderij pas, met pijn in ons hart. We waren opgenomen geweest als familie en de gastvrijheid was ongekent geweest.In de avondendat we niet aan de keukentafel hadden gezeten warenwe aan het paling vissen (villen en roken)of op possum jacht. Possums zijn ongewenst, met hun destructieve eetlust voor floraen een werkelijke plaag met zijn aantallen over de 60 miljoen (dit laatste voor de dierenliefhebbers onder jullie).

Alsof de gastvrijheid van de familie Herbert nog niet ver genoeg had gereikt, drukten ze ons op het hart om nog een nachtje in hun vakantiehuis aan zee te verblijven, dat erg dicht bij onze volgende bestemming lag. Met het geluid van de zee sliepen we die avond in ons ‘eigen' huis in New Plymouth.

Wist u dat:

• Rotorua de stad is, waar als je een scheet laat, het er lekkerder gaat ruiken.
  • Een pakje shag (50g) hier 47 dollar kost, omgerekend meer dan 27 euro.
  • De politie hier soepel omgaat met wildplassers, gezien het feit dat Theo praktisch tegen het politiebureau aan stond te plassen (en de politie-agent zei: wij gebruiken hier in NZ de toiletten).
  • Het tijdverschil nu 10 uur is, met de wintertijd die hier nu in is gegaan.
  • Theo als een dief in de nacht verdween met een misstap over een smal paadje tijdens de palingvissen-tocht.
  • De vulkaan die we beklommen ‘Mount Doom' is in de film: The lord of the Rings.
  • Zonder electriciteit (in ieder geval geen 220 Volt) de zonnecel voor de Iphone nu echt goed gebruikt wordt? Nogmaals bedankt!
  • Bij het bestellen van kiwi's, moet specificeren dat het om fruit gaat, aangezien kiwi's hier de mensen zijn.
  • Sheila halverwege de wandeling over de vulkaan het een ‘once in a lifetime' ervaring noemde, niet omdat we dit nooit meer tegen zullen komen, maar nooit meer gaan ondernemen.

Robert (Vietnam)

Zo zeg dat ziet er erg goed uit!! (al ruikt het er minder :) )

Denk dat we Nieuw-Zeeland maar aan ons lijstje nog te bezoeken bestemmingen moeten gaan toevoegen!

Veel plezier nog bij de kiwi's en goede keuze om meer tijd voor Nieuw-Zeeland uit te trekken!

Mam.

Wat weer een spannend verhaal vooral over de voet.......ik dacht nu komt het...... Maar nee...gelukkig ging/gaat het goed. En dan die gastvrije boerenfamilie, geweldig... Maar wat is een possum? Liefs....xxx...kus...hvj.

Fredje

Wat een fantastische mooie foto's zeg =()
Wat heerlijk om te zien dat jullie het zo naar jullie zin hebben.

Dikke kus en knuffels uit Elburg

Mariska en Peter

We hebben weer heerlijk gelachen om jullie, wist u datjes!! Fijn dat het zo gezellig was bij je vriendin Sheila en dat jullie in hun zomerhuisje mochten, dat zal ook wel even lekker geweest zijn.
Sheila, gefeliciteerd met je broer zijn verjaardag!
Mijn verjaardag is erg gezellig geweest, heb vooral veel cadeaubonnen gekregen die vast heel goed besteed gaan worden.
Jullie kaart kwam precies op mijn verjaardag aan!! Bedankt daarvoor!!

Dikke kus van ons

Aag

Wat een onverwacht avontuur op de farm. Arme possums ;-)

Ik geloof dat onze volgende verre reis ook maar naar Nieuw-Zeeland moet gaan. Ziet er echt supermooi uit!

Ilse

Super foto's weer!!!

Ik had Nieuw Zeeland al hoog op de lijst, maar nu helemaal!!

Btw...

Heb zelf ook een leuk tripje gemaakt twee weken geleden. Ben in Mexico naar de bruiloft van Adriana geweest... echt fantastisch!! wat een over the top feest was dat.

Heb hotel gedeeld met Michelle, Meg, Sally en Meaghan... zo bizar, het was weer net als vroeger.
Ze doen je allemaal de groeten!!

xx

Margreet

En weer een pracht verhaal. Leuk dat wij zo mogen meegenieten. Nog bedankt voor de kaart voor Hans die perfect getimed aankwam. En jullie vandaag van harte gefeliciteerd met Gert.
Veel plezier daar en goede reis!
Hans en Margreet

Ann en Bas

Geweldig verhaal! Krijgen we nog meer details over Theo's 'verdwijning' ??

Vinden het ook erg leuk dat we kunnen lezen wie het verhaal heeft geschreven ;) (Theo met z'n voet zonder kik en bier, en Sheila met hihi.. ) hahaha

groetjes..

ps:
wist u dat..
Theo zijn Nederlands drastisch achteruit gaat (zoek de spelfout :P) hahaha (kus je zus)

Jeroen R

Ben wederom enigszins jaloers. Zou graag weer een keertje teruggaan. Toen ik in Taupo was waren de paden in het Tongariri park gesloten. Balen, maar bedankt voor de foto's. Die maken het een beetje goed.

Geniet!!

Jeroen R