Theoensheila.reismee.nl

Windy Wellington

Weer onder de gastvrije vleugels van het boerengezin vandaan reden we langs de westkust van het Noordereiland om Mount Taranaki heen. Ons idee was nu langzaam af te zakken naar Wellington, op het zuidelijkste puntje van het eiland. Onderweg kwamen we nog in het leuke plaatsje Whanganui, met mooie pittoreske straatjes en een bioscoop waarin we de film Rio zagen. Heerlijk om weer even 'gewoon' naar de film te gaan.

Sinds we weer in de 'westerse wereld' zijn zochten we naar de mogelijkheid om een kerkdienst bij te wonen. Afgelopen zondag kwamen we op het juiste tijdstip een kleine baptistengemeente tegen en zijn daar heel gastvrij ontvangen. Het moeilijkste was nog om na de dienst weer weg te komen, omdat we door mensen uitgenodigd werden om te blijven lunchen of later op de dag te dineren.

In Wellington, wat trouwens de hoofdstad van Nieuw Zeeland is, gingen we (zoals in de meeste nieuwe steden) langs de 'i' (de VVV) om te vragen wat we moesten zien. Op het 'must-do' programma stonden een ritje met de cablecar naar het uitzichtpunt over de stad, een bezoek aan het Te Papa museum en een biertje op een van de terrasjes in de gezellige winkelstraten. Meegaand als we zijn hebben we alle voorstellen opgevolgd. Naast het biertje was ook het museum voor herhaling vatbaar, hier zou je dagen kunnen doorbrengen.

Vanaf Mount Victoria hadden we naast een perfect uitzicht op de stad ook een onbeperkt zicht op het vliegveld, dat gelegen op een landtong aan beide zijden wordt begrensd door water. Theo zijn nieuwsgierigheid was gewekt en met een druk op de (figuurlijke) voordeurbel was een bezoekje aan de toren een feit. Na een aantal uurtjes ontdekken dat ook hier in NZ Engels wordt gesproken tegen piloten. Er werd ons op het hart gedrukt om met een Duitse verkeersleider te gaan praten. Stefan is hier drie jaar geleden heen geemigreerd met zijn gezin om hier te komen werken. De lokale gastvrijheid heeft hij al aangenomen want 's avonds zaten we aan zijn keukentafel van zijn heerlijke lasagna te genieten.

De overtocht van het Noorder- naar het Zuidereiland duurt zo'n drie uur en met een uurtje vertraging reden we de camper de grote laadklep van de ferry op. Vooral het laatste uur genoten we, op het bovendek, van de Marlborough Sounds (fjorden) die aan ons voorbij trokken. Aan de overkant parkeerden we (na een heerlijke fish-and-chips) op de eerste de beste parkeerplaats om de nacht door te brengen. Net voordat we de slaap vatten, werden we gesommeerd een ander plekje op te zoeken omdat overnachten daar niet gewenst was.

Het Abel Tasman National Park moest een van de mooiste nationale parkenvan NZzijn. Al zwoegend in onze tandem-kayak langs de prachtige gouden stranden en ruige bossen moesten we toegeven dat de stelling niet ongefundeerd is. Toen ook nog eens de zeehonden, op de rotsen en in het water, voorbijkwamen waren we helemaal verkocht. Voordat we bij ons baaitje aankwamen waar we de kayak achter moesten laten om de drie uur durende wandeltocht terug te beginnen, kwam er zelfs nog een pinguin langs zwemmen.

Op de camping in het Nationale Park deden we nog een biertje met twee nederlanders die we onderweg tegen waren gekomen en genoten we van onze (warme en onbeperkte) douche.

Wist u dat:

• Kamperen met mooi weer leuk is, maar met regen iets minder (tenzij je een camper hebt met een beetje bewegingsruimte).
  • Het de afgelopen 24 uur nog niet droog is geweest.
  • Het in Wellington (bijna) altijd waait, omdat dit gebied het enige gat is in de bergkam die van Noord naar Zuid loopt over NZ.
  • Sheila een ware steekvlam opwekte uit onze onschuldig lijkende gaspitje.
  • Theo net daarvoor nog had gevraagd of er misschien niet een raampje open moest, aangezien dit de eerste keer was dat we in de camper het gaspitje aanstoken.
  • We 2200 km hebben afgelegd op het Noordereiland.
  • Er in het Maori schrift een woord bestaat met 88 letters (het schrift werd pas ontwikkeld toen de Europese kolonisten hier in NZ aankwamen).

Mam

Geweldig.....kippenvel....

Fijn zeg dat jullie een kerkdienst hebben bezocht en dat de mensen er zo gastvrij zijn....zegt ook wel iets over jullie houding naar hen toe.....

Vooral bij het stukje over de Duitse verkeersleider.....ik vrees het ergste en kreeg er "koud" kippenvel van....

Maar we wachten af......

Geniet er maar lekker van en ik ben blij met ieder teken van leven..... hvj........dikke kus....xxx

Janneke

Hoi hoi! Ben jaloers! Wij hebben geen tijd gehad/genomen voor het Abel Tasman park. We zijn wel in het Te Papa museum geweest. Er was toen een tentoonstelling over immigranten uit NL (misschien nog steeds??) Heel veel plezier en geniet!
dikke kus

Ben

Klingt allemaal goed.
Nu snel je ICAO license halen.

NDCN

Vanuit Laguna Beach (het is hier nu 06.00 uur en de rest ligt nog in diepe rust) leuk om "gewoon" bij te blijven. We zitten met elkaar zo ver weg, maar toch ook weer zo dicht bij ;-) Lang leven de "digitale snelweg". Mocht het toch lukken om "elders" aan de bak te kunnen, altijd leuk al die adresjes rond de wereld. Sorry Els ;;-))

Gr. vanuit een eveneens mooi Amerika

NDCN

De Brouwertjes

Hallo wereldreizigers,eerst wil ik jullie bedanken voor de kaart ontzettend leuk om zo gefeliciteerd te worden.Wij hebben weer een nieuwtje eind oktober worden wij voor de tweede keer Opa en Oma.Nu even terug naar jullie avontuur wat maken jullie weer mooie momenten mee, heb bijna zin om ook te gaan reizen maar ja moet dan wel veel fietsen haha.Ik heb ook weer genoten van de prachtige kiekjes en wacht weer met plezier op de volgende reportage.
Groetjes Sjaak en Lia.

Chris Post

Begrijp je nou waarom ik een stacaravan heb gekocht????
Omdat het vrij veel regent hier in Nederland.
Op dit moment trouwens zeer mooi weer, nog nooit zulke mooie paasdagen gehad.
Groetjes wereldreizigers en ga verder met genieten.

Erik en Keshia

Halloo!

Leuk om jullie verhaal even te lezen. Ook wij zijn na het Te Papa museum geweest en inderdaad, je kunt er zeker een aantal dagen doorbrengen!

Zijn jullie trouwens nog te vinden op Facebook / hyves? Hebben wel wat uitgewisseld, maar zelfs in onze kleine camper raakt wel eens wat zoek...

We blijven jullie volgen!!

Erik witte

Heb je Stefan al verteld
Dat ie ander werk kan gaan zoeken??;)

Tiara Tours