Theoensheila.reismee.nl

Darwin en Kakadu NP

De enige tropische stad van Australië deed zijn naam eer aan. Toen we Darwin verkenden stond het zweet al snel overal. Met twee seizoenen: 'the Dry' en 'the Wet', die beiden alleen maar warm weer kennen (het verschil zit hem, zoals de namen al doen vermoeden in de hoeveelheid neerslag) krijg je gelukkig wel de kans om aan de temperatuur te wennen.

Heerlijk was het wel om weer even in de bewoonde wereld te zijn, met alle faciliteiten (waaronder internet- en telefoonbereik) bij de hand. De aandelen van de supermarkt moeten een procentpunt zijn gestegen toen we de camper weer hadden opgetopt voor de komende weken in de Outback. Onder de boodschappen zaten een paar heerlijke kangaroe-hamburgers die we op een (publieke) barbeque bereidden en opaten op het strand met zonsondergang.

De 'Beercan Regatta' is een jaarlijks hoogtepunt in Darwin. Een paar idioten bouwen van bierblikjes een boot en proberen daarmee sneller te zijn dan de anderen. Wij waren onder de zinnigen die op het strand stonden om er foto's van te maken en hebben ons kostelijk vermaakt.

De staat 'Northern Territory', waar we nu zijn heeft het hoogste aantal Aboriginals in heel het land. Voor het eerst zagen we dan ook grote groepen bijeen in de parken van de stad. De Aboriginals zijn door ons blanken vanaf het eerste contact heel slecht behandeld (en dan drukken we ons nog politiek correct uit) en zelfs nu behandelt de regering ze als derderangs burgers. Door dit wanbeleid zijn de Aboriginals waarmee wij 'in contact' komen, veelal dronken en luidruchtig. Een klein maar treffend voorbeeld tussen de twee botsende culturen zijn de bordjes voor sommige winkels waarop staat dat je zonder schoenen aan niet geholpen wordt.

Omdat de kans op rechtstreeks contact vrijwel nihil was, zochten we de Aboriginal cultuur op in Kakadu National Park. Het park heeft met de vele rotsschilderingen het bewijs dat 20.000 jaar geleden hier al Aboriginals rondliepen. We scharen onszelf niet onder de kunstliefhebbers maar in zo'n omgeving maken we een uitzondering. De natuur is hier op z'n mooist, met de combinatie van rode rotsformaties en een overvloed aan water die het land al miljoenen jaren heeft beïnvloed. Met hulp van onze nieuwe Zwitserse vrienden (die wel een 4x4 hadden gehuurd) konden we de moeilijk bereikbare, 210 meter hoge Jim Jim watervallen ook nog zien.

We hebben getwijfeld of we Kakadu wel of niet zouden bezoeken (door slechte ervaringen van mede reizigers en de 'omweg' van 200 km) maar wat een vergissing zou dat geweest zijn. Tot nu toe hadden we nog niet zo'n dramatisch landschap en zoveel exotische dieren (waaronder krokodillen en slangen) gezien.

Met alle tijd in de wereld (wat trouwens een heerlijk gevoel is) zakken we nu rustig af naar het midden van het land waar ons onder andere hét icoon van Australië wacht: Uluru (Ayers Rock).

Wist u dat:

• De anti-muggen-spray hier sneller gaat dan de zonnebrand? (en we alsnog roder worden door de beten dan door verbranding)?
  • Er officieel een half uur tijdverschil is met de Oostkust in deze staat?
  • Australië wel het enige land ter wereld moet zijn met een half uur tijdverschil (en omdat we toch geen afspraken maken nog steeds op de Oostkust tijd leven)?
  • Er in Australië twee soorten krokodillen zijn: de 'Freshies' (zoetwater, klein, relatief ongevaarlijk) en de 'Salties' (zout- en zoetwater, groot en héél gevaarlijk)?
  • En er een 'Saltie' op een van de wandelpaden op had liggen warmen waardoor ons werd geadviseerd (!) om dit stuk maar met de auto af te leggen?
  • De camper ons een ochtend heeft laten staan?
  • Jaarlijks 1/3 van Kakadu afbrand door bosbranden (wel of niet aangestoken)?
  • 'Crocodile Dundee' grotendeels is opgenomen in Kakadu NP?
  • We in Darwin dichter bij Bali (Indonesië) waren dan bij Sydney?
  • De eerste 800 km naar het zuiden bekend gaan voorkomen omdat we die twee weken geleden al de andere kant op hebben gereden?

Ann

Hej! Leuk weer een verhaal te lezen! En mooi dat het goed met jullie gaat.. wij touren momenteel een week door friesland met de bus.. :p alleen hebben wij gelukkig geen last van 'salties' hihi..
Kus..

Mam

Heerlijk weer een verhaal uit het verre Australie..... gisteren even bij Lucia, Gert en Gerard geweest.
Erg gezellig even bijgekletst.......

Onderwerp ?????? Jullie........ dus uren spraakstof.....hahaha....

Dag lieverds en nog bedankt voor de prachtige verjaardagskaart. Wordt zeer gewaardeerd!!! xxx...hvj...

Nelleke

Mmmm jammie kangaroe hamburgers, leuk verhaal weer, ga gelijk de foto's bekijken!!

De Brouwertjes

Hier weer een berichtje uit Waddinxveen,zijn net terug van vakantie en heb even tijd om de mail te checken en zag weer een berichtje van jullie.Wat een prachtige foto's en reisverslag .......heb weer zitten genieten.

Amanda

Wat een leuke verhalen weer. Erg leuk om te lezen.
We zijn onlangs nog bij jullie in de buurt geweest... na, ja in Thailand dan.:) Veel plezier nog met het vervolg van jullie reis.

Tiara Tours