Theoensheila.reismee.nl

Veelzijdig Zuid Australië

Natuurlijk is in vergelijking met het midden van Australië alles al heel snel afwisselend en veelzijdig, maar wat was het weer genieten toen we tussen de weilanden, bossen, wijngaarden en heuvels van Zuid Australië reden. Niet dat we het door het midden ook maar één moment saai hebben gevonden, de Outback is een once-in-a-lifetime en onvergetelijke ervaring geweest!

Net op tijd waren we in Port Augusta, waar we het eerste fatsoenlijke restaurant in 3000 km vonden om Sheila haar 29e passend te vieren. De schoon gelikte borden achteraf waren het bewijs dat we al te lang zonder luxe eten hadden geleefd. 's Avonds, in gezelschap van onze Duitse vrienden, proostten we op Sheila haar gezondheid (en maakten we na een paar borrels 'duivels' leuke foto's, zie de fotoserie).

Met het weer ideaal voor activiteiten (15 graden en behoorlijk wat zon) spendeerden we drie heerlijke dagen wandelend in de Mount Remarkables. Met kangaroe's, walibi's en meer vogels dan in Avifauna was het echt genieten. Verder staat dit gebied bekend om de wijnproductie. Als lokkertje voor de verkoop kun je bij veel van deze bedrijven gratis proeven. Vaak gaat dit gepaard met iemand die tijdens het inschenken veel te veel praat over de wijn (en te weinig schenkt), maar door een tip van een (andere) alcoholist vonden we er één waar we ongegeneerd ons gang konden gaan. Gelukkig stond de camper maar 500 meter verder op de overnachtings-plaats.

De reisgids vermeldde een gratis rondleiding door de chocoladefabriek in de studentenstad Adelaide. Normaal gesproken overleggen we heel democratisch al onze plannen maar in dit geval had Theo niks in te brengen. Interessant was het in ieder geval, ondanks dat we geen foto's mochten maken. De dubbele portie chocolade aan het eind van de rondleiding maakte het voor Sheila een topdag.

Aangezien we een royale hoeveelheid tijd in het zuiden te besteden hebben (tot 15 september)gingen we op ons dode akkertje verder door prachtige dorpjes (waaronder Hahndorf, een oud-Duitse nederzetting) en langs de ruige kustlijn. In het plaatsje Victor Harbor (zonder 'u') werden we verrast met een door paarden getrokken tram over de pier naar het eiland. Actief en budget-bewust als altijd legden wij het stukje af met de benenwagen.

Ondertussen zijn we net de grens van onze 5e staat in Australië overgegaan en de komende week zullen we ons in Victoria niet vervelen met de Grampians NP, the Great Ocean Road, Melbourne en wie weet wat allemaal nog meer.

Wist u dat:

• Sheila overweldigd is met felicitaties en dat dat haar heel jarig deed voelen? Bedankt iedereen!
  • We de chocola zelf, á 120 dollar per kilo, maar in de winkel bij de fabriek hebben gelaten?
  • We een (tijdelijk) huisdier hebben gehad? Een muis kwam 's nachts binnen en vond ook zelf weer zijn (voor ons onbekende) weg naar buiten.
  • We 's avonds vaker worden 'lastiggevallen' door possums, wombats of egels die onder de camper zoeken naar eten?
  • We top-drop, roggebrood en speculaas kochten bij de Nederlandse winkel in Adelaide?
  • We weer vaker telefoonbereik hebben? Jullie kunnen ons bereiken via 0900-0821 (minder vertraging dan het vorige nummer en nog steeds 8ct/min) en dan ons nummer 0061 420 743 279.

Lucia

Ziet er gezellig uit zo, jullie etentje en lekkere wijntjes :)
Toch wel weer fijn idd in de bewoonde wereld!!
XxX Luus

Wil Verkleij

Hoi Sheila en Theo,
Ziet er allemaal weer prachtig uit: het verhaal, zowel als de foto's.
Zojuist een nachtje Erik en Vera(van ester en paul) te logeren gehad en nu zijn ze door Mark weer naar huis gebracht.
Waar komen die duitse invloeden vandaan? die duitse nederzettingen? hebben ze daar wat te zeggen? Ik ben nu een boek aan het lezen van Colleen McCullough, land van doornen, noemen ze Australie: New South Wales en daar komen ook duitse plaatsen in voor, o.a. Bowenfels....
Genieten jullie nu nog maar even, want de tijd gaat sneller dan je denkt... en maak keuzes..
lieve groetjes,
Wil