Theoensheila.reismee.nl

De Australische Alpen

De uitnodiging die we een tijdje terug in de Outback al ontvingen, lostten we nu graag nog in. Neville en Helve wonen op Phillip Island en vonden het erg leuk dat we met de camper langskwamen. De Australische gastvrijheid (en de Estlandse kookkunst) gaven ons een heerlijke twee dagen. We kregen de 'grand tour' over het eiland: het circuit (waar de MotoGP jaarlijks wordt gehouden), de kust waar duizenden pinguins leven en de rustige vissersdorpjes. 's Avonds sliepen we heerlijk in de camper op de oprit.

Veel reizigers rijden het stuk tussen Melbourne en Sydney in twee dagen (over de snelweg). Gelukkig hebben wij er wat meer tijd voor, want de kustlijn is ook hier weer hardstikke mooi. We wandelden in een paar van de tientallen Nationale Parken en verwonderden ons wederom over hoe veelzijdig Australië is. Op een van onze slaapplekjes (die we trouwens vinden mbv ons 'Camps' book, een wegenatlas met alle gratis slaapplekken erin vermeld) waanden we ons door de intens groene heuvels weer in Nieuw Zeeland en dat wil wel wat zeggen.

In het vissersplaatsje Mallacoota zagen we een pelikaan geduldig wachten op de restten van de vissen die werden schoongemaakt op de pier. Van dit schouwspel genietend kwamen de zwarte kakatoe's, luid schreeuwend, overvliegen. Wat genieten we elke dag van de dieren hier. Op ons 'lijstje' staan nog de wombats, een soort hele grote cavia, die we tot nu toe alleen nog maar aangereden aan de kant van de weg hebben gezien.

Net nadat we de zuid-oost hoek van Australië rondden (dat is een scheepsterm, maar het klinkt wel romantisch) passeerden we ook de grens van New South Wales. Terug in de staat waar we begonnen. De nachten zijn trouwens behoorlijk koud en we moeten zeggen (zonder teveel te willen klagen) dat een nacht zonder de twee slaapzakken om en een echt matras ons geen kwaad zouden doen. We lieten de kust even voor wat het was en trokken een stukje (250 km) het binnenland in voor de bergen.

De 'Great Dividing Range' is de bergketen die een stuk van de oostkust af, helemaal van noord naar zuid Australië loopt. De hoogste berg is Mount Kosciuszko (naar een Poolse meneer) en daar hebben wij ons een dag lang weer kind gevoeld. Wat een beetje sneeuw wel niet met je kan doen. Sleeën, sneeuwballen en ook een sneeuwpop mochten niet ontbreken, maar het is dan ook niet elke dag dat we (in Australië nota bene) sneeuw tegenkomen. De dag werd passend afgesloten met bier en pizza.

Vraag honderd mensen wat de hoofdstad van Australië is en 99 daarvan zullen waarschijnlijk Sydney zeggen. Maar toen Melbourne en Sydney (bij de vorming van een overkoepelende overheid) het niet eens konden worden wie er met de eer mocht strijken, besloten ze de stad Canberra te stichten (in 1911), democratisch tussen de twee steden in. Blijkbaar kenden ze in die tijd nog geen kleur want dat was nergens te bekennen in de stad.

De laatste week in Australië gaan we nog goed besteden voor al het moois tussen hier en Sydney, vanwaar we op 15 september naar Tahiti, Frans Polynesië, zullen vliegen (en naar dat paradijs zien we al 8 maanden uit!).

P.s. Tante's Wil en Marjon: bedankt voor de extra fotoruimte!

Wist u dat:

• De MotoGP nooit meer hetzelfde zal zijn nu we weten dat als de coureurs bocht 2 missen, ze praktisch in zee liggen (bij de witte haaien)?
  • Sil (het 4 jaar oude zoontje van Richard en Leybra) zich afvroeg of 'de andere kant van de wereld' nóg verder is dan Groningen?
  • Men vroeger naar het eiland Tasmanië kon lopen omdat het toen nog aan het vaste land vastzat (en nu 10 uur varen is)?
  • We onszelf eens wilden verwennen met een dagje sauna, maar dat dat concept hier (nog) onbekend is?
  • De camper een beetje olie gaat verbruiken, maar we hebben hem dan ook al over de onderhoudsinterval heengereden.
  • De meeste Australiërs die we op de pistes zagen lopen (met 15 graden celsius) aangekleed waren voor een expeditie naar de zuidpool?

Mam

Wauw....we hadden elkaar gisteren al even bijgekletst...... gelukkig.....

Maar om jullie verhalen te lezen blijft een FEEST!!! waar ik iedere keer weer naar uitkijk.

Heb het hotel in Moorea al even gegoogled en ik moet zeggen (op zijn Gronings(Sil, hahaha) 't kon minder......

Jeetje dat is zeker een goed vooruitzicht. Maar voor nu: nog een een fijne goede anderhalve week in Australie en bij de vriendin in Sydney. Kus.........hvj....

Hugo

Mooie avonturen weer!!! Geniet nog van de laatste dagen daaro, maar dat zal vast lukken. Stuur me anders nog maar even een mailtje met welke landen jullie ook alweer aan gaan doen in Zuid-Amerika, kan in mijn Christchurch-briefje (dat jullie misschien al lang kwijt zijn;)) wat uitbreiden!

Adios

janneke

Leuk weer om van jullie te horen!
liefs

Denise

Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Het gaat nu ineens wel heel snel. Even Tahiti gegoogled, wel een heel klein stipje in de grote oceaan. Nog heel veel plezier de laatste dagen in australië. Hier bijna einde seizoen :) dan lekker op vakantie!!!!! Groetjes Denise.

Melanie

Hey Theo en Sheila,

Wat vind ik het toch altijd weer leuk om jullie verhalen te lezen! En wat is Australië toch een land met vele gezichten... Volgens mij heel bijzonder om mee te maken en te zien. Wat vliegt de tijd toch?! Had het er nog met Lucia over op het feest van mn moeder.

Geniet nog van jullie laatste week en veel plezier in Zuid-Amerika!!! Ben al weer benieuwd naar de volgende verhalen.

Groetjes Melanie (Marko en Aimée ;-))

Ann

Leuk verhaal! Super om zo mee te leven! En leuk om jullie gister gesproken te hebben..
Sheil, dank voor je krabbel :)

Fijne week, dikke kus..

Nelleke

Toch nog even apres skieen aan de andere kant van de wereld, wat wil je nog meer.
Ik snap het wel hoor die warme pakken 15'gr is tenslotte toch best koud ;)
Hier in NL is het alweer echt herfst, veel regen en weinig zon (what's new).
Gaaf dat jullie 15 sept weer naar een ander werelddeel gaan!
Oh enne succes met de zoektocht naar een wombat, jullie hebben nog een paar dagen!!!
Grtz

Jennie

Dus nog maar kort in Australië, dit land gaan jullie vast wel missen! Maar nu op naar het mooie paradijs :D
Daar ben ik ook wel supernieuwsgierig naar ;)

Geniet van jullie laatste dagen Down Under!

Lucia

Weer een leuk verhaal en prachtige foto's!!! Nu is Australie ook voor jullie bijna voorbij, maar de mooie herrinneringen en indrukken pakt niemand jullie meer af! Ik denk nog iedere dag aan onze mooie reis, en vond het echt super bijzonder om een "stukje" van dit inmense land met jullie te mogen ontdekken!! Onbetaalbaar!!!!!
Hoop dat jullie nog flink genieten van jullie laatste weekje daar. En dan op naar het paradijs!!!!
XXXXXXXXX en en dikke knuffel.....XXXXXXX

Ben

Weer prachtig die verhalen en foto´s.
Wat ik me afvraag is of jullie ooit weer kunnen wennen in dit kleine, bekrompen kikkerlandje.
Ik heb zo´n vermoeden dat jullie het na een paar maanden wel weer gezien hebben in Nederland. Brood bakken ze overal dus ..............

Geniet van al het moois. Nu kan het nog.

Tiara Tours