Theoensheila.reismee.nl

Het hoog(s)tepunt

De vlucht naar Noord Chili vanaf de hoofdstad Santiago was er één die ons bij zal blijven. Na vertrek duurde het even voordat we boven de Andes uit waren geklommen maar daarna volgden we de bergrug ook tot aan onze bestemming, Calama (Noord Chili). De kleine twee uur vliegen hadden ons in een totaal andere wereld gebracht, die van droge woestijnen, zoutvlaktes, enorme hoogtes en (nog) onbekende dieren.

In Calama zelf is eigenlijk niks te doen, de stad is er voornamelijk voor de mijnwerkers. De grootste kopermijn ter wereld ligt namelijk vlakbij. Een tour zou ons door de 3 km brede en 1km diepe mijn leiden maar helaas voor ons was deze al volgeboekt voor de komende dagen. Nu dus ook de enige activiteit niet mogelijk was, kochten we een buskaartje naar de (toeristisch gezien) meest interessante plaats van Noord-Chili, San Pedro de Atacama. Als we dachten dat we in de Outback al leegtes hadden gezien dan waren we in voor een verrassing, de Atacama woestijn is de droogste ter wereld waardoor er praktisch niks groeit. Toen de bus het dorpje binnenreed moesten we weer even schakelen; bruin lemen huizen, onverharde wegen ende vele straathonden geven het dorp een Midden-Oosten uiterlijk.

De gezelligheid lijdt in ieder geval niet onder die uitstraling,we vonden een leuk hostel voor de komende vier dagen en deden gelijk maar een biertje op het marktplein. De verkoper van de tours, die we wilden boeken voor de komende dagen, haalde ons vanons voornemen om het de eerste dag rustig aan te doen af. Een half uur later zaten we in een busje op weg naar de Moon- en Deathvalley.

Onwerkelijk, dat is hetenige woord dat we kunnen verzinnen om het landschap te beschrijven. Zoals de naam al doet vermoeden is het in de eerste valleinet alsof je op de maan loopt. In de dagen erna bezochten we een mooi meer op de Altiplano (een vlakte op 4200 meter hoogte) en de zoutvlakte in de vallei. De hoogtes doen trouwens best veel met je lijf, de eerste twee dagen liepen we rond met hoofdpijn en door het zuurstoftekort is het net of je nog nooit in je leven hebt gesport. De vallei (van 100 bij 30 km) wordt omringt door bergen, waaronder 27 actieve vulkanen, waarvan we eréén zagen roken. Hier zagen we ook onze eerste flamingo´s en vicuna´s (een soort lama).

Voor onze laatste tour rond San Pedro moesten we vroeg ons bed uit. De geisers die zo´n twee uur rijden van het dorp zijn, geven net na zonsondergang de meeste stoom. De hobbelige rit was het zeker waard, de geisers waren indrukwekkend en het zwemmen in de natuurlijke thermaalbaden (bij een buitentemperatuur van 2 C) was echt een leuke ervaring. Bij terugkomst moesten we beslissen hoe we verder naar Bolivia gingen reizen, per openbaar vervoer of 4x4 tour.

We hebben wel slechtere keuzes gemaakt deze reis, de driedaagse tocht per Toyota Landcruiser door de bergen naar de grootste zoutvlakte ter wereld, Salar de Uyuni in Bolivia, was onvergetelijk. De verharde weg verlieten we al na een paar kilometer om die te verruilen voor vaak niet meer dan sporen van andere jeeps. Het bergachtige landschap was verrassend kleurrijk, maar niets vergeleken bij de intens rode kleur van één van de meren die we onderweg tegenkwamen. De witte oevers (zout), gele planten en roze flamingo´s maakten het kleurenpallet compleet.

De nachten waren vrij basic, de eerste sliepen we zelfs met z´n zessen op een slaapzaal en warm konden we het niet noemen op 4400 meter, maar de uitzichten overdag maakten dat we die ongemakken snel vergaten. Op de derde dag kwamen we aan op de enorme zoutvlakte (165 bij 135 km) in Bolivia. Het was een uitdaging om leuke foto´s vanzo´n leegtete maken, maar we denken dat we daarin toch zijn geslaagd.

Wist u dat:

• Chili 152 actieve vulkanen herbergt, wat gelijk 10% van de wereld is?
  • De zoutlaag bij het dorpje San Pedro de Atacama 1450 meter dik is?
  • De verkoper van de tours had gezegd dat het een beetje fris kon zijn bij de geisers, maar dat Theo zijn tenen daar anders over dachten in de open wandelsandalen bij -6 C?
  • We coca-bladeren thee hebben gedronken als remedie voor de hoogtekwaaltjes?
  • De net 23 jarige chauffeur iets te diep in het glaasje had gekeken op zijn verjaardag en hij Theo vroeg het stuur over tenemen op dag twee van de 4x4 tour (en hij twee minuten later lag te slapen in de bijrijdersstoel)?
  • We met z´n zessen netjes om vijf uur klaar stonden voor de zonsopkomst maar dat diezelfde chauffeur toen nog lekker lag te slapen?
  • Je een paar minuten extra moet uittrekken voor de foto´s dit keer, maar we denken datdie niet verspild zijn?

Mam

Hoe krijgen jullie het voor elkaar.....weer zo'n interessant verhaal.

Genieten dus....... pas goed op jezelf en op elkaar!!!

Liefs mam...xxx...hvj...

Martine

Machtig mooi! Ik ga snel de foto's bekijken.

Aniek

Inderdaad, de foto's zijn de moeite waard om te bekijken! Vooral de foto's met optisch bedrog ... Geweldig! Ook de foto's waar jullie met z'n tweeën op staan zijn mooi en de omgeving benadrukt het dan nog eens!

Hihi, dat is toch wat dat Theo het stuur moet overnemen van de oorspronkelijke chauffeur.

Liefs, Aniek

janneke

Vond theo vast niet erg om het stuur even over te nemen haha

Hugo

Herkenbaar en oh zo mooi he!! Blijf genieten!!!

Christina

Leuk verhaal weer! Grappig van die chauffeur!
Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken.

Ann..

Leuk! Bedankt voor jullie kaartje! (Heb hem vandaag gekregen ;)

Zit ik aan iedereen te vertellen dat jullie in Chili zitten, zijn jullie al in Bolivia.. Weer ff overschakelen :P dat jullie weer aan het land-hoppen zijn ;)

Veel plezier!! Dikke kus!

Ann..

Oh btw, hij heeft er 18 dagen over gedaan ;)

Erik Witte

Haha wat een verhaal! Naja dan heeft hij het in ieder geval flink gevierd;)

Noeuws van thuisfront; End of an era: vlieger BOB heeft morgen zijn afscheidsvlucht!

lucia

leuk leuk!! en erg mooie/leuke en bijzondere foto's weer!! Bedankt voor je lieve kaart vanaf paaseiland, hij is vandaag aangekomen...
Liefs en een dikke kus!!!

mam

Ook bedankt voor de prachtige regenboog op Paaseiland.....

Hij kwam ook vrijdag binnen.....!!! Top......

NDCN

Opnieuw een fantastisch verhaal gecompleteerd met prachtige foto's. Mensen wat hebben jullie en wat doen jullie nog steeds allemaal fantastische indrukken op. Jullie zullen mijn inziens nooit meer kunnen wennen aan het "normale leven";-)) Echt geweldig om op deze wijze zo met jullie mee te mogen genieten. Bij het zien dan die enorme bergen moest ik denken aan vs 6 en 7 van Psalm 36 uit de bijbel: "HEER, hoog als de hemel is uw liefde, tot in de wolken reikt uw trouw, uw gerechtigheid is als de machtige bergen, uw rechtvaardigheid als de wijde oceaan: u, HEER, bent de redder van mens en dier".
Kon het niet laten ;-)) Hé jullie samen, nog steeds heel veel plezier gewenst en pas goed op elkaar. Gr

Tiara Tours