Theoensheila.reismee.nl

Het diep(s)tepunt

Het was een verademing om het vliegtuig(je), op weer een paar duizend meter hoger, in de hoofdstad van Bolivia, La Paz, uit te stappen. De temperatuur zakte, in vergelijking met de laatste paar dagen in de jungle, zeker 25 graden. De dag ervoor zochten we nog enige verkoeling in het mooie zwembad op de heuvel van het plaatsje Rurrenabaque, nu mochten (in de avond) de truien weer aan. Om niet nog een dag in La Paz door te brengen, namen we gelijk een gedeelde taxi (3 uur, 5 euro!) naar Copacabana.

De grootste trekpleister van de stad is het enorme meer, Titicaca, waaraan Copacabana gelegen is. Een nogal gammel en lawaaïerig bootje bracht ons naar Isla del Sol (het zon-eiland, waar de Inca's (een stam die in dit gebied leefde vanaf de 12e tot de 15e eeuw) dachten dat de zon is ontstaan), voor een wandeling dwars over het 15 km lange eiland. Adembenemend was de wandeling, niet omdat de omgeving nou zo heel speciaal was, maar omdat Titicaca het hoogste (grote) meer ter wereld is en er maar zo'n 60% van de normale hoeveelheid zuurstof heerst. Hijgend en puffend beklommen we de heuvels van het op 3800 meter hoogte gelegen eilandje. 's Avonds genoten we van de heerlijkste, vers gevangen, forel.

Nu we een goede drie weken van Bolivia hadden genoten, was het tijd om de grens naar Peru over te steken. Eerste stop was Arequipa, een stad met meer dan een miljoen inwoners. Het mooiste plein dat we ooit zagen werd nog eens extra geaccentueerd door de ruim 6000 meter hoge vulkaan op de achtergrond. Na een dagje struinen (waarin we de tijd namen om uit te zoeken wat-en-hoe er in de omgeving te doen is), vertrokken we naar de op-één-na-diepste canyon ter wereld, de Colca canyon (3191 meter diep).

We waren blij dat we niet hadden gekozen voor een georganiseerde tour (met gids) om deze spectaculaire kloof te verkennen, dit had ons bezoek veel gehaaster en minder prettig gemaakt. Vanuit ons hostel kregen we namelijk prima informatie om zelf op verkenning te gaan. De lokale bus bracht ons (voor 25 cent) naar de condors, de grootste landvogels ter wereld die tot wel drie meter spanwijdte kunnen groeien. Op de foto's is helaas de diepte nooit goed te zien, maar het was echt heel gaaf om deze dieren in hun natuurlijke omgeving te zien. We wandelden de 12 km terug naar het dorpje (welke overigens heel mooi omgeven was door 'Aziatische' terrassen) als voorbereiding op de dag van morgen.

Die dag hadden we namelijk volledig uitgetrokken voor een wandeling over (hemelsbreed) nog geen twee kilometer. Het smalle paadje dat naar het diepste punt van het dal leidde was helaas al behoorlijk vernield door de lastdieren die worden gebruikt om voorraden naar de dorpjes te brengen. We konden eigenlijk alleen van de (spectaculaire) omgeving genieten als we stil stonden. Onderaan wachtte ons een verkoelende duik in een zwembad en een koud biertje.

Weer eens zes uur met de bus en we waren weer terug in Arequipa (waar je eigenlijk wel naar terug moet vanuit de canyon). Hier boekten we nog een middagje raften over de 'Chili-rivier'. Achteroverhangen en rustig varen was er niet bij, we moesten vol aan de bak om alle stenen te ontwijken en om de watervallen goed door te komen. We hebben zoveel lol gehad dat we ons voornemen dit nog eens te doen.
Vanavond nemen we de nachtbus naar Cusco, de oudste, continu bewoonde stad van Zuid-Amerika waar misschien wel het hoogtepunt van het continent wacht: Machu Picchu.

P.S. We zijn op zoek naar een spreuk voor op Gerard zijn nieuwe vrachtwagen. De tekst moet op het leven én het bedrijf slaan, dus dubbelzinnig zijn (denk aan: 'No risk, no fun', 'You will never know', 'Circle of life'). Wij hebben in het verhaal '8 days a week' (wat zelf al een spreuk op een van de vrachtauto's is) nog een paar voorbeelden verwerkt. De winnaar kan rekenen op eeuwige roem op deze website.

Wist u dat:

• Sheila de beste 12 euro van haar leven besteedde aan een muildier (kruising tussen een ezel en een paard), die haar uit de Colca canyon naar boven bracht?
  • Theo lange tijd niet zo stuk heeft gezeten na een wandeling?
  • We Alpaca- en Lamavlees hebben gegeten? (welke allebei echt prima te eten zijn).
  • In Peru de cavia een delicatesse is en dat we die dus nog gaan proberen?
  • De allerdiepste canyon ter wereld hier vlak bij ligt (en maar 163 meter dieper is dan 'onze' Colca canyon)?
  • Er ons nu vaker wordt gevraagd wanneer we terugkomen?
  • Dat onze terugvlucht gepland staat op 22 december (18:30 uur, Schiphol) en dat de resterende dagen worden afgeteld op ons 'profiel' (een tabblad boven aan deze pagina)?
  • Peru (30 keer groter dan Nl.) het op twee-na-grootste land van Zuid-Amerika is en dat we daarom (helaas) nogal wat tijd in bussen besteden?
  • We nooit meer de voorste rij in een lokale bus boeken?Omdat de bus standaard overbevolkt is, moet je (als jongere) namelijk altijd als eerste je stoel afstaan aan ouderen die de bus later betreden (of, zoals Theo, anderhalf uur met een wildvreemd jongetje op schoot moet zitten).
  • De 'kapitein' van de raft kostelijk moest lachen toen wij naar de rechterkant van de boot sprongen terwijl hij alleen maar vroeg 'everything all right?' (wij verstonden: 'all to the right!')

janneke

Wat een gaaf verhaal weer. ga straks lekker op mijn gemak de foto s bekijken.
Dit weekend zijn we weer in Bilderberg het Speulderbos en gaan we eten bij Boshuys 3. We zullen even naar jullie oude huisje zwaaien. dikke kus

Martine

Fijn om te lezen dat jullie nog steeds aan het genieten zijn...ik schrok even toen ik de titel las...dieptepunt!
Nu gaat het aftellen inderdaad langzaamaan weer beginnen...jammer hoor, ik geniet wel van deze verhalen en foto's. Ik begrijp dat ik geen vrienden met de familie maak nu hahaha. Tot horens weer uit Peru!

Theo

We vinden jullie enthousiasme (en reacties) altijd erg leuk op de website. Als je de website met nog heel veel ´missende´ dingen aantreft (zoals foto´s in het verhaal of onderschriften bij de foto´s), dan zijn we nog bezig...

Met een beetje slechte internetverbinding zijn we soms wel een paar uur bezig, even geduld dus..

Martine

Ik had het al door :-) Ik stel me bij copacabana heel wat anders voor..of misschien komen de foto's nog wel van topless dames in strings.

NDCN

Oeps een reactie geplaatst bij het reisverslag "Hoog(s)tepunt, terwijl hij hier had gemoeten. Dus maar even geknipt en geplakt;-))

Opnieuw een fantastisch verhaal gecompleteerd met prachtige foto's. Mensen wat hebben jullie en wat doen jullie nog steeds allemaal fantastische indrukken op. Jullie zullen mijn inziens nooit meer kunnen wennen aan het "normale leven";-)) Echt geweldig om op deze wijze zo met jullie mee te mogen genieten. Bij het zien dan die enorme bergen moest ik denken aan vs 6 en 7 van Psalm 36 uit de bijbel: "HEER, hoog als de hemel is uw liefde, tot in de wolken reikt uw trouw, uw gerechtigheid is als de machtige bergen, uw rechtvaardigheid als de wijde oceaan: u, HEER, bent de redder van mens en dier".
Kon het niet laten ;-)) Hé jullie samen, nog steeds heel veel plezier gewenst en pas goed op elkaar. Gr

lucia

Wat een super gaaf verhaal weer... En wat heb ik hard gelachen om het wistje datje van de raft haha, dat jullie All to the right gingen haha!! Ik ga nu lekker op m'n gemak de foto's bekijken... Ik wens jullie heel veel plezier in Macchu Picchu!!

Liefs en een dikke knuffel!!
XxX Je zussie!!

mam

Heerlijk om te lezen....wat een plezier....
Martine: geeft niet hoor....ik kan me het voorstellen....in Appingedam genieten wij ook van de verhalen en foto's. En missen zullen we het zeker.

Maar je bent het toch met me eens dat het ook wel weer tijd wordt om "ze" weer eens te zien, voelen en ruiken? Hihihi.....

Ik kwam gisteravond thuis na een sterfgeval in de hospice en na even praten met papa.....hebben we jullie foto's gekeken en dan ben je weer helemaal up to date hoor!!! HEERLIJK!!! Dank jullie wel dat je steeds weer de moeite neemt om alles op de computer te zetten want het zal niet mee vallen maar weet dat er ENORM van genoten wordt.

Geniet ervan want;

Life is what happens to you while you're making other plans!!!

Nog 44 dagen...10 uur en 50 minuten......

Dikke kus.....hvj...!!!

Sheila & Theo

Hoi pap,
We hebben nog eens over de spreuken nagedacht:
* It takes time
* Por què no? (waarom niet?)
* Follow your destiny (volg je hart / haal uit het leven wat erin zit)
(*Gang is alles) die horen we geregeld, hihi...

Iemand anders nog suggesties?

Yvonne

We hebben weer genoten van jullie prachtige verhaal. Het is echt ongelooflijk wat jullie allemaal zien en beleven! En dan daarbij nog de nodige "waaghalserij" :-) maakt het allemaal compleet! Erg leuk! Geniet er nog maar lekker van! Groetjes Nick, Niels en Yvonne X

Tiara Tours