Theoensheila.reismee.nl

Wereldwonderen

We werden wakker in een totaal andere wereld. De nachtbus introduceerde, voor het eerst in weken, de kleur groen weer op ons netvlies. Ondanks dat Cusco bepaald niet op zeeniveau ligt, wordt de stad omringd door bomen, struiken en helder groen gras. Vanuit ons hostel keken we uit over een zee van rode dakpannetjes en tezamen met een paar mooie kerktorentjes, doet de stad erg gezellig aan. Wel moet opgemerkt worden dat alles, maar dan ook echt alles hier is omdat praktisch iedere toerist die Zuid-Amerika aandoet, voet zet in Cusco.

Nou is Cusco, zoals gezegd, een mooie stad, maar de meerderheid van de jaarlijks 400.000 bezoekers komen hier eigenlijk maar voor één ding: Machu Picchu, de eens verloren stad van de Inca's. De wereldberoemde 4-daagse wandeltocht over de originele route van de Inca's, van Cusco naar Machu Picchu zelf (de Incatrail) is traditioneel al maanden van tevoren volgeboekt dus namen wij één van de vele alternatieven.

Onze driedaagse 'Inca-jungle-tour' pikte ons vroeg bij ons hostel op en nadat de mountainbikes boven op het busje waren gebonden, reden we de berg omhoog naar 4300 meter hoogte. De helm en handschoenen leken niet echt afdoende om ons te beschermen bij een eventuele stuurfout langs de steile kliffen maar dat deed ons als ervaren nederlanders natuurlijk niet afschrikken. Op 1200 meter hoogte stopte onze (minst inspannende) fietstocht (ooit) helaas, want wat hadden we onderweg genoten van de uitzichten door het enorme dal.

Na een nacht in een simpel hosteltje (en een koude douche) vertrokken we met de groep van zeven man voor een zes-uur-durende wandeltocht. De hitte maakte het bijna ondragelijk, het moet zeker 40 graden zijn geweest in de zon, maar het landschap deed ons die ongemakken gauw vergeten. Na zes uur lopen kwamen we aan in het dorpje Aguas Calientes (wat warm water betekent) en werden we ironisch genoeg wederom welkom geheten met een koude douche.

Om vier uur 's ochtends werden we wakker (door aardige nederlanders die er wel aan hadden gedacht om een wekker mee te nemen) en begon onze voettocht naar ons tweede wereldwonder dit jaar. De Chinese muur was destijds al bepaald geen tegenvaller en dus hadden we hoge verwachtingen voor deze dag. Maar liefst 1800 treden zorgden er voor dat we zowel opgewarmd als wakker aankwamen op Machu Picchu (oude berg). Om zes uur 's ochtends gingen de poorten open en hadden we de oude stad even voor onszelf, wat gelijk ook het enige stille moment van de dag was. Dagelijks trekt deze plaats namelijk (maximaal) 2500 bezoekers.

Magisch en mystiek zijn volgens ons superlatieven die we dit jaar nog niet hebben gebruikt maar absoluut gelden voor Machu Picchu. Onze zeer hoge verwachtingen werden overtroffen, mede doordat je je blijft afvragen hoe de Inca's zo'n mooie, georganiseerde stad op zo'n onbegaanbare locatie (op 2400 meter hoogte) hebben kunnen bouwen. Om tien uur 's ochtends mochten we samen met 198 anderen Wayna Picchu (jonge berg) opklimmen, die nog eens 300 meter boven de stad uitsteekt.

Hier op deze berg vroeg Theo zijn liefde van zijn leven ten huwelijk en door Sheila haar ontroerde 'ja-antwoord' werd Machu Picchu voor ons een nooit meer te vergeten hoogtepunt van deze reis. 's Avonds, terug in het kleine dorpje vierden we onze verloving met de hele groep, (in stijl) in een pizza-tent met bier en pisco-sour.
We daalden even snel af vanaf onze roze wolk voor een 15 uur durende nachtbus naar Huacachina, een oase-dorpje tussen enorm hoge zandduinen. Hier gingen we met een zandbuggy de duinen in en daalden we met een snowboard af en dus konden we 'sandboarden' van ons 'to-do-lijstje' afhalen.

We zijn inmiddels alweer aangekomen in Lima, de hoofdstad van Peru, waarover we nog maar weinig leuke verhalen hebben gehoord (van andere reizigers) dus misschien reizen we wel snel weer door naar het noorden.

Wist u dat:

• We cavia hebben geprobeerd (en dat dat ook gelijk de laatste keer was)?
  • Theo zijn lijfspreuk 'wat de boer niet kent, dat eet hij niet', achter zich heeft gelaten? Een paar weken terug at hij nog levende larven in de jungle (die trouwens naar cocusmelk smaakten)?
  • We de beste koffie in maanden kochten in een lokale Starbucks en dat we voor hetzelfde geld samen uit eten hadden gekund?
  • De Incajungle tour ons met een busje over een 'world-most-dangerous-road' bracht en dat de chauffeur de enige was die niet onder de indruk leek?
  • We voor het eerst dit jaar in een discotheek belandden (met onze bergschoenen en bezweette kleding nog aan)?
  • We een rivier zijn overgestoken in een bakje aan een kabel?
  • Theo dé ring uitzocht in twee minuten, omdat we doorgaans dagelijks niet meer tijd gescheiden zijn van elkaar?
  • De ring wonderbaarlijk genoeg paste, ondanks dat Theo geen maat wist en Sheila geen andere ringen ter referentie mee had?
  • Ons hostel in de oase een bbq organiseerde met onbeperkt eten en drinken voor 20 soles de man (5,-euro)?
  • We voor het eerst in anderhalve maand weer op zeeniveau zijn?
  • Je ons niet naar het 'hoe/wat/waar/wanneer/wie' hoeft te vragen met betrekking tot de bruiloft, we gaan eerst nog optimaal genieten van deze reis...

Stijn

Gefeliciteerd!!!!

Mooi verhaal ook weer, en een heel bijzonder aanzoek natuurlijk!

Geniet er van!

Stijn

Peter

Nogmaals gefeliciteerd met jullie verloving. Echt leuk! Na het verheugen op jullie terugkomst kunnen we ons nu ook verheugen op jullie bruiloft!!!

Cin Donkers

Whaaah, wat super romantisch!!!

Hartelijk gefeliciteerd en wat een mooi verhaal hebben jullie er weer van gemaakt, om over de foto's nog maar niet te spreken.

Dank jullie wel.

Liefs Cin

Marita

JAAAAA!!!!! :) Super! Gefeliciteerd en geniet ervan!

Knuffel van mij!

Martine

Joepieeee, ik wíst dat dat niet kon uitblijven :-) Gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!
En wat gaaf dat jullie heeeel even alleen daar waren joh, de uitzichtfoto is schitterend! Ik kan de dag vandaag weer met een glimlach beginnen. Veel plezier nog!

xxx

Liane Grooten

Lieve Theo en Sheila, Van Harte Gefeliciteerd met jullie verloving, dit was wel het hoogte punt van jullie reis hoor ik heb het met tranen in de ogen gelezen... Wij wensen jullie nog een fijne tijd samen!

Liefs van Hemmie en Liane

Jolien

Oh jeeejjjj wat leuk zeg! Gefeliciteerd! Dit was (wederom) zeker de moeite waard om te lezen.

Janneke

waaaaahhhhhhh Wat Leuk! Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!
liefs

Nicoline

Theo en Scheila van harte gefiliciteerd.
Wat superrrrrr romantisch zeg.

Liefs
Nicoline

Ada

Gefeliciteerd!!!

Christina

Echt heel leuk dat jullie gaan trouwen! Gefeliciteerd!
En wat een romantisch aanzoek!

Aagje

Na al dat afzien om Machu Picchu te bereiken, is dit aanzoek natuurlijk een onvergetelijk hoogtepunt! Op de eerste foto bij het verhaal straalt het geluk al van jullie af. Van Harte Gefeliciteerd!!!!

Paulien en Frits

We hebben weer genoten van jullie prachtige foto's en verhalen! Dit keer was het extra feestelijk: Van harte gefeliciteerd en veel geluk samen!

Mariska

Lieve Theo en Sheila

Ik had weer tranen in mijn ogen toen ik jullie verhaal las (vooral over het aanzoek natuurlijk!) en dan die mooie foto erbij....!!
Ik ben zo ontzettend blij voor jullie (en ook voor mij hihi, eindelijk word Sheila officieel mijn schone zus)!!
Jullie zien er echt heel gelukkig uit samen en ik gun jullie ook alle geluk van de wereld!

Dikke kus van Mariska

Ann..

Kan alleen maar zeggen dat ik het eens ben met bovenstaande reacties!! hihi.. Vond het ook super leuk/lief/verrassend dat jullie mij belden!!
Heb het nu een paar vriendinnen al kunnen vertellen en vind het zo stoer en leuk!!
En net zoals Maris, wordt je dan officieel mijn schoolzus!! :D (al denk ik niet dat er veel gaat verschillen, want je was altijd al mijn schoonzus :P)

Oftewel: super gefeliciteerd! Ik tel echt af en we hebben nu denk ik allemaal nog iets om ons op te verheugen ;)

Dikke kus, jullie zus :D

Miek

We hebben altijd gezegd dat als je echt wilt weten of je voor elkaar bestemd bent dan moet je minimaal 3 maanden samen op reis. Dat schept een band die heel moeilijk kapot kan gaan. Die tijd hebben jullie ruimschoots gehaald en dan is dit natuurlijk een logisch vervolg. Ik ben erg blij voor jullie en ook al gaat het bij ons niet zoals we gedacht hadden toen, die band blijft bestaan. Heel veel geluk en liefde voor jullie samen!! Maar maak af en toe ook ruzie.. ;) XXX

Ewoud

Ha die Sheila en Theo: helemaal te gek! na zo'n jaar en dan een huwelijk, prachtig toch! heel veel geluk jullie samen en maak er nog een paar leuke maandan van.
We hopen straks toch wel een biertje of twee te pakken op jullie trouwen. Gr en Liefs Corrie en Ewoud.

Frederike

F A N T A S T I S C H wat een geweldig romantisch nieuws :-)

Alle liefs van ons, Aart en Fred

marjon Loer

Wat weer een leuk verhaal, gewelgig om op deze berg een aanzoek te krijgen. Super! Gefeliciteerd.

Hugo

Aaaaaaah, wat romantisch en mooi!!! Gefeliciteerd!!! En ja, wat een moois zien jullie toch!!! Geniet lekker door daar!!

Tineke

Van harte gefeliciteerd, super leuk om daar een aanzoek te doen en te krijgen natuurlijk!
Ben deze week weer begonnen na m'n Bosnië tour, ff wennen zal ik maar zeggen......
Geniet er nog lekker van samen!

Erik witte

Jaja doet ie gewoon! Gefeliciteerd allebei!

Jordi

Gaaf! Gefeliciteerd!!! Maak er wat moois van!!

Groetjes

NDCN

Opnieuw onder de indruk van jullie prachtig verslag. Dat je Sheila ten huwelijk hebt gevraagd Theo, fantastisch. Prachtige locatie by the way. Ben benieuwd wanneer we lezen waar een wanneer het huwelijk gesloten is/wordt. Volgens mij is het best speciaal als jullie op enig moment als meneer en mevrouw DE JONG terug komen in Nederland ;-))

TROUWEN

LLLEEEUUUKKKK!!!

Jippie

Eindelijk gaat m'n zussie trouwen. Goeie zet theo?

Heel veel geluk

Dit wensen wij jullie natuurlijk toe Gr. Van thuis xx

En oja

Als jullie thuis zijn word daar natuurlijk wel een drankje op gedronken hè??

Gerard

dat zullen er hopelijk toch wel n paar worden, of er moeten er heeeeel veeeel komen!!!
dan word t maar een amerikaanse party

Ann..

jullie hebben opeens kennissen die 'trouwen', 'Jippie', 'Heel veel geluk' en 'En oja' heeten.. hmm..
nou ja, zo word de boodschap wel duidelijk ;) hihi.. maar de afzender minder..

voor Theo :)
Je krijgt dus dezelfde soort ipod..

Ben

Verloven in Peru
Trouwen in Las Vegas???????????

In ieder geval gefeliciteerd.

Barry

Goed bezig!!! Gefeliciteerd en geniet van de laatste weken.
Groet, Barry

pauline kwakernaak

wauw!!!!!!! te gek zeg
ben zo blij voor jullie

Tinus

Toppie gefeliciteerd een kroon op deze reis of is het de ring in dit geval?

Minke

Whaaaaaaaaaa ik lees dit nu pas,..... WOEHOEEE... daar moet op gedronken worden hi ha ho!! :-)
Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!! :-) Super leuk!!

babsie

wat een enorm romantisch aanzoek...gefeiciteerd jullie...hoorde dat je tante pollewop nog had gesproken....voor jullie heel veel geluk....en alvast een goeie terugreis..liefs babsie, jas en gio

Andreas

Heb ik dit verslag gemist!

Vanharte gefeliciteerd met jullie verloving!!!

Tiara Tours